Det finnes ingen planlagt erstatning for den populære musikktjenesten Napster, annonserer det tyske mediekonsernet Bertelsmann. Søkemotoren Snoopstar er prøvd på nett, men programmet med hundefjeslogoen blir ikke en fildelingstjeneste, hevder Bertelsmann.

— Vi står 100 prosent bak Napster og er deres strategiske partner, sier senior visepresident i ehandelsgruppen i Bertelsmann, Frank Sarfield.

Napster vil ikke kommentere Snoopstar, ifølge Ananova.

Snoopstar er en filsøkingstjeneste som ble testet på nett tidligere denne måneden. Programmet søker etter musikk som er lastet ned via Napster, Gnutella og iMesh. I motsetning til Napsters peer-to-peer-teknologi, som lar brukerne bytte filer, kunne ikke testversjonen av Snoopstar brukes til denne type filutveksling.

Programmet søkte etter nedlastbare filer, men brukerne kunne ikke tilby sine egne. I de tilfellene søket ikke gav resultater, viste tjenesten til nettbutikkene CDNow, Barnes & Noble og BOL, skriver The Standard.

Snoopstar.com ble registrert av Matthias Runte i Bertelsmanns ehandelsavdeling (BeCG). Snoopster.com er også registrert på Runte. BeCG eier 75 prosent av Snoopstar.com og Andreas Schmidt er direktør for begge, ifølge Net Business.

Snoopstars nettside viser et smilende hundefjes som logo og oppfordrer nettbrukere til å sjekke siden jevnlig for nyheter.(Origo)