«Jeg har kjøpt billett til Malaga den 1. desember. Kommer flyet til gå som planlagt?»

Denne, og mange andre bekymrede henvendelser fra folk som sitter med SAS-billetter, renner inn til flyselsakpet i disse dager.

De krever klare svar fra et flyselskap som i det offentlige rom fremstilles som å være på kanten av stupet.

Folk er redde for at flyet ikke skal gå, eller at de skal strande et sted i utlandet.

— Vi har stor forståelse for at folk er usikre, og vårt svar er at flyprogrammet vårt ligger fast, sier pressekontakt Tormod Sandstø i SAS til Aftenoposten.

Tar kontakt

-Vi har framlagt en plan som når den følges vil skape et fremtidsrettet og konkurransedyktig SAS - slik at vi også flyr i fremtiden. Den siste tids spekulasjoner og rykter påvirker ikke vårt program, og vi flyr som normalt, sier Sandstø.

Folk kontakter selskapet både på telefon og mange stiller også spørsmål på selskapets sider på sosiale medier.

— Hvis det er noen som vil snakke med oss om sin billett eller bestilling, er det bare å ta kontakt. Alternativt kan man bruke Facebook-siden vår, den kommuniserer godt ut mot det brede publikum, sier Sandstrø.

SAS vil ikke si noe om den kraftige uroen den senere tiden har påvirket salget:

— Vi kommenterer ikke billettsalget ut over de månedlige meldingene vi legger frem om den økonomiske utviklingen i selskapet, sier Sandstø.

Hos reisebyråkonsernet Ticket, et av de største i landet, sier markedssjef Ellen Wollf Andresen at de har merket en liten nedgang i salget av SAS-billetter, men at dette ikke er noe alarmerende. - Vi har heller ikke merket noen økning i avbestiillinger, sier hun.

Privatreisende dekket

De som har betalt sine billetter med kredittkort kan ta som utgangspunkt at de er vil få tilbake pengene om SAS skulle gå konkurs.

— Vi har foreløpigikke lagt opp til noen spesiell beredskap for en mulig SAS-konkurs. Skulle det verste inntreffe vil privatkunder som har betalt billettene med Eurocard eller Diners Club få pengene tilbake ved en konkurs, i tråd med Finansavtaleloven paragraf 54 b, sier pressekontakt for Eurocard og Diners Club i Norge, Hilde Fredheim Høgberg til Aftenposten.

Finansavtaleloven 54b dekker privatreisende, ikke bedrifter.

— Vi vil legge ut informasjon på våre hjemmesider om hvordan folk skal forholde segdersom konkurs skulle inntreffe for SAS, sier hun.