En gruppe testpersoner ble nektet å få refundert pengene i 10 prosent av over 300 angreforsøk. Forbruker Europa mener tallene er gode, men innrømmer at det er vanskelig dersom selger låser seg.

Sjekk godt

— Hvis du får problemer med et kjøp gjort på nettet fra utlandet, så sitter du ofte der uten å få gjort noe med det, sier leder for Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg.

Innenfor EU/EØS-området kan man håpe på hjelp fra Forbruker Europa sitt nettverk. I USA og resten av verden er det bare å krysse fingrene og håpe det går bra.

Testet angreretten

Ifølge en undersøkelse InFact har utført for Metronet vil nesten 36 prosent av alle nordmenn over 15 år julehandle på nett.

Det europeiske forbrukernettverket ECC-Net, der Norge er representert ved Forbruker Europa, har testet hvor trygt det er å handle fra utenlandske nettsider. Mystery Shoppers sjekket nettsider og foretok 305 kjøp fra utlandet. Deretter brukte de angreretten for å få refundert sine utlegg.

De mest negative funnene var at en tredjedel ba om grunnlag for å angre, noe som ikke kan kreves. 57 prosent refunderte ikke leveransekostnadene. I tillegg ble det gitt for dårlig informasjon, for eksempel var det 63 prosent som ikke opplyste om garanti/reklamasjonsrett.

I 10 prosent av tilfellene var det ikke mulig å få pengene tilbake slik man har krav på ved netthandel.

Direktør i Forbruker Europa Ragnar Wiik trekker frem flere positive funn. Det er først og fremst at 94 prosent av varene ble levert, og 99 prosent i henhold til bestillingen.

— Jeg mener undersøkelsen viser at det er forholdsvis trygt å handle på nettet, mener Wiik. I forhold til tilsvarende undersøkelse fra 2003 er det store forbedringer.

Nekter for angrefrist

Rapporten fra ECC-Net gir flere eksempler på hvilken motstand de har møtt i den internasjonale netthandelen:

• En portugisisk forretningseier nektet for at angrefristen fantes, og refunderte aldri varen som ble sendt i retur.

• En tysker nektet retten til å angre. Senere nektet han for at angrefristen gjaldt alle produkter, og ville ikke refundere CDer og DVDer.

• En østerriksk handelsmann nektet å refundere sportsflasker, glass og mugger fordi de var bedervelige.

• Innehaver av en svensk nettbutikk var vanskelig tilgjengelig.

• En norsk netthandler nektet å refundere varer fordi de var verdt mindre enn 300 kroner.

• En østerriker krevde at varen skulle returneres med et spesielt transportselskap, som gjorde det nesten like dyrt å returnere som varen kostet, mer enn 100 euro.

• En spansk selger nektet for at angrefristen var lovfestet i EU.

Kan hjelpe

Forbrukerrådet har mange gode tips til hva man kan gjøre i forkant av en internasjonal netthandel. Noen av de viktigste er å bruke kredittkort, for da kan du få pengene returnert om det er svindelforsøk. Forbrukerombudet har imidlertid advart mot å kjøpe på kreditt, da mange får problemer med å betale kredittgjelden senere.

I tillegg kan man bruke et shoppingverktøy fra Forbruker Europa som kalles «Howard», som kan hjelpe med å skille useriøse fra seriøse butikker.

Har du glemt å følge retningslinjene, eller likevel blir lurt, har du en tøff jobb foran deg.

— Forbruker Europa kan hjelpe hvis varen kjøpt innen EU eller på Island kan Forbruker Europa hjelpe gjennom sine søsterorganisasjoner, sier direktør i Forbruker Europa Ragnar Wiik. Av 70.000 saker lastet opp i deres felles datasystem, ble 30.000 saker løst.

Vanskelig i USA

Det er likevel et stort minus.

— Dette virker best i land med velfungerende forbrukerorganisasjoner. Det er stort sett i Nord-Europa. Lenger syd og i Øst-Europa fungerer forbrukerorganisasjonene dårlig, og det er det ikke mye å få gjort. Utenfor EU har du lite å stille opp med, sier leder i Forbrukerrådet i Agder, Eirik Nyberg.

- Hva med varer bestilt i USA?

— Det vet vi lite om, og har ikke kapasitet til å gjøre noe med. Foreløpig har vi mer enn nok med Europa. Det eneste råd vi kan gi er å sjekke godt på forhånd, blant annet gjennom nettstedet www.bbb.org, sier Ragnar Wiik.

Lovfestet rett til å angre

I motsetning til handel i butikk, har du lovfestet rett til å angre etter nettkjøp. Mange butikker tilbyr forlenget bytterett, eller åpent kjøp. Men foregår handelen for eksempel med næringsdrivende på internett eller et julemarked, sørger loven for at du kan angre deg og faktisk returnere varen.

— Du kan gi beskjed om at du angrer deg senest 14 dager etter at du har fått varen, opplyser direktør Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Angrerettloven er gitt for å gi forbrukerne et særlig vern når kjøpssituasjonen kommer overrumplende, eller det er dårlig anledning til å undersøke varen. Den gir deg anledning til å returnere varen uten å oppgi noen grunn, og få hele kjøpesummen refundert.

— Men returporto må du betale selv, så sant du ikke har kjøpt av en telefon- eller dørselger. Da er det selger som må hente varen, og gjør de ikke det innen tre måneder etter at du har gitt beskjed, er faktisk varen din, forteller direktøren.