Til tross for at Norge og nordmenn flest i liten grad påvirkes av de usikre tidene lenger sør i Europa, er markedet for fritidsbåter fortsatt nærmere bunnen enn overflaten.

— Det er et beintøft marked der ute. Konkurransen er knallhard, og da blir marginene skvist. Vi øker omsetningen, men taper likevel penger, sier daglig leder Henrik J. Askvik i Askeladden Boat i Os.

Selskapet hans økte omsetningen med ti millioner kroner i fjor, men endte opp med et resultat før skatt på minus 4,6 millioner.

Også båtbyggerne på Askøy, Viksund Boat og Viknes Båt & Service, gikk med underskudd i fjor.

Først ned – sist opp

— Vår bransje er kanskje den aller første som merker det når dårlige økonomiske tider inntreffer, slik det gjorde da finanskrisen bølget inn over oss i 2008. Samtidig er vi også den bransjen som bruker lengst tid på å komme opp i flytende posisjon igjen, sier markedssjef Martin Viksund i Viksund Boat AS.

Han forklarer det med at fritidsbåt ikke er en nødvendighetsvare, slik bolig og bil er det.

— Da er det lett å velge bort varer man ikke er avhengig av, for eksempel fritidsbåter, som av mange ses på som luksus, sier han.

- Ikke synkende interesse

Forskningsleder Ingun Grimstad Klepp i Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) tror ikke folks interesse for fritidsbåter er synkende.

— Sammen med Vestlandsforskning har vi gjennomført to prosjekter, blant annet om forholdet mellom penger, fritid og miljøbelastning. Vi har sett på hvilke aktiviteter og forbruk man bruker penger på. Ingenting tyder på at den generelle interessen for fritidsbåter er dalende, sier hun.

— Så det er ikke mindre trendy å ha båt i dag enn tidligere?

— Nei, det tviler jeg på. Trendy er forresten et ord vi ikke bruker, men forklaringen på et svakere marked for fritidsbåter finnes nok andre steder enn at båtinteressen hos folk flest er på vei bort, sier forskningslederen.

Hun får støtte av professor Rune Døving ved Markedshøyskolen.

— Fritiden øker, og interessen for fritidsbåter har alltid vært stor i Norge. Men samtidig er det en veldig sårbar bransje i krisetider, sier han.

- Dukker opp spøkelser

Martin Viksund sier nordmenn er kjøpesterke, men at vi hele tiden blir minnet på å være forsiktige med å ta opp lån.

— Det dukker stadig opp spøkelser, noe media også bidrar til. Båtmarkedet er inne i en dårlig periode, ingen tvil om det, men det blir på en måte psykologisk selvforsterkende hele tiden å bli fortalt at man må være forsiktig med å investere i litt dyrere forbruksvarer på grunn av usikre økonomiske tider i Sør-Europa.

Som Askeladden har også Viksund økt omsetningen i 2011, med 13 millioner kroner, men likevel ble resultatet på bunnlinjen minus én million kroner.

— Vi selger bra med båter, men konkurransen gjør at vi kommer i en marginskvis, sier markedssjef Martin Viksund.

Venter på snøskred

Til tross for tøffe tider i bransjen, tror Henrik J. Askvik at markedet snart vi snu.

— Etterspørselen etter fritidsbåter vil garantert ta seg kraftig opp igjen. Det gjelder bare å holde ut så lenge at vi er med når det skjer.

All produksjon av Askeladden-båter skjer nå i Polen, etter at styret i fjor vedtok en omstillingsplan som innebar at anlegget på Askvik i Os skulle avvikles.

— Dette vil slå positivt ut på kostnadssiden i årene fremover, sier Askvik på telefon fra "Båter i sjøen"-messen i Sandvika utenfor Oslo. Nordens største flytende båtmesse åpnet i går og varer ut uken.

VISER SEG FREM: Båtmesser er viktige knutepunkt for båtbyggere, forhandlere og kunder. I disse dager pågår Nordens største flytende messe i Sandvika utenfor Oslo. Dette bildet er fra en tidligere messe i Arenum i Solheimsviken. ARKIVFOTO: JAN M. LILLEBØ