Norske hoteller er ikke interessert i å pryde fasaden med stjerner. Bare 23 av landets 963 hoteller har sagt seg interessert.

Etter flere år med forberedelser har staten nå innført et tilbud til landets hoteller om å få standarden klassifisert. Responsen har så langt vært liten.

Nytt i Norge

- At 23 hoteller har søkt om å bli vurdert med stjerner, er selvsagt ikke mange. Men vi tror nok flere sitter på gjerdet for å se dette litt an. Hotellstjerner er nytt i Norge, og vi må tenke langsiktig. Vårt mål er at vi innen fire år skal ha 65 prosent av hotellene med i ordningen, sier prosjektleder for stjernemerkingen, Anita Blomberg-Nygård i Norsk Akkreditering, til Aftenposten.

Av de norske kjedene er det bare Riva som har latt hotell bli vurdert, mens andre mener gjestevurderinger på nettet er viktigere og riktigere enn å sette i gang et kostbart stjerneprosjekt.

Blomberg-Nygård er uenig. I Europa er det bare Norge og Finland som ikke lar kundene velge hotell ut fra en offentlig godkjent stjerneordning.

- Alle som har bestilt hotellrom, vet at antall stjerner har mye å si for hvilket overnattingssted man velger, enten man er ute etter en enkel overnatting på et hotell med én stjerne eller leter etter luksushotell med fem.

Blomberg-Nygård har nå innledet samarbeid med reisenettstedene Tripadvisor og Expedia for å få innlemmet de offisielle stjernene i deres presentasjon av sine norske hoteller.

Mindre god

Petter Stordalen-kjeden Nordic Choice Hotels er blant kjedene som har sagt tvert nei.

- Vi synes ikke ideen om å klassifisere hoteller med stjerner har vært god, og vi mener den blir mindre god for hver dag som går. Derfor er våre hoteller ikke klassifisert og vil heller ikke bli det, sier konserndirektør Torgeir Silseth.

- Ordningen er gammeldags. Det er på nettet hotellproduktene selges hver dag, og det er der gjestene sier hva de synes om det de har kjøpt, mener han.

Rica har valgt å stjernevurdere ett av sine hotell, Ishavshotellet i Tromsø. - Dette for å teste ut hvordan ordningen fungerer i praksis. Senere på året vil vi evaluere pilotperioden, sier kommersiell direktør i Rica Hotels, Pål Semb-Johansen.

Godt fornøyd

På Voksenåsen hotell, som kan smykke seg med 4 nyervervede stjerner, er hotelldirektør Tommy Kleiman storfornøyd med å være ett av de første stedene som er blitt vurdert og klassifisert.

- Jeg synes jo det var en morsom prosess som gjør at jeg i dag har en bedre innsikt i mitt produkt enn før. Vi skal bruke dette aktivt i vår markedsføring. Jeg tror nok også at de andre hotellene følger etter om en stund, sier han. kem@aftenposten.no