Likevel ble fjoråret på ingen måte noe kriseår for Bergens Tidende, og nå søker mediehuset etter nye medarbeidere.

Mediebedriften nådde et driftsoverskudd før avskrivninger på 117 millioner kroner (EBITDA), av en omsetning på 917 millioner kroner.

Det gjør BT til den mest lønnsomme av Schibsteds norske aviser, sammen med Stavanger Aftenblad, opplyser administrerende direktør Andreas Thorsheim.

— Nedbemanningene ga oss en tøff høst. Men 2012 ble likevel et godt år økonomisk. Utviklingen på nettet ble kanonbra, samtidig som vi forsvarte oss godt på papir, sier Thorsheim.

Spesialinnhold skal koste

Han viser til at ingen - utenom NRK - har større vekst i besøkstallene på nett enn BT. Antall daglige lesere på nett har nådd 207.000.

— Vi har heller aldri tjent mer penger på å selge aviser enn i fjor, men annonseinntektene ble lavere enn året før, sier Thorsheim.

- Når vil BT ta betaling for lese nettavisen?

— Vi kommer ikke til å stenge brukere ute fra bt.no over natten. Betalingen vil komme gradvis, og vi vil starte denne prosessen i løpet av året. Det vil i første omgang ville kunne bli snakk om betaling for e-avis og spesialinnhold. Og da diskuterer vi innhold som kommentarer, reportasjeserier eller apper med magasininnhold, sier Thorsheim, som understreker at man ennå ikke har konkludert på dette området.

- Hvor lang tid vil det ta før de digitale inntektene erstatter bortfallet av inntekter fra papir?

— Det har begynt for flere av kundene våre, spesielt i dagligvare- og finansbransjen er man raske til å øke digitalt nå. For BT som helhet kan det skje mot slutten av 2013 eller i 2014.

Blir færre ansatte

- Ble det for mange som sluttet i fjor, siden BT nå er ute og søker etter en rekke nye medarbeidere igjen?

— Nei. Det vi gjennomførte i fjor var ikke bare kostnadskutt som følge av svake konjunkturer. Det var en tilpasning til langvarige endringer. Og da må vi kutte på noen områder, mens vi øker på andre.

- Betyr det at antall ansatte vil kunne være høyere i 2014 enn i 2013?

— Nei. Selv om vi ansetter nye folk med digital kompetanse på lesemarkedet, samt video- og TV-kompetanse, vil vi være færre i 2014 enn i år. Det vil være flere som går ut i år etter beslutningene i høst, enn det som kommer til av nyansatte, sier Thorsheim.

Han tror inneværende år vil gi like gode økonomiske resultater som fjoråret.

— Jeg har stor tro på at den digitale fremgangen vil fortsette. Vi jobber dessuten med å utvikle papiravisen videre slik at den skal ha enda større appell til både lesere og annonsører. Dessuten har vi tatt store grep om kostnadene, sier BT-direktøren.