Torsdag er det Thanksgiving i USA og amerikanerne samler seg rundt spisebordet for å spise kalkun. I morgen følger «Black Friday». Det er tradisjonelt en stor shoppingdag i USA. Uttrykket «sort fredag» viser til at takket være handelen fra og med denne dagen og frem til jul snudde røde tall seg til sorte, butikkenes regnskap gikk fra minus til pluss.

Begrepet har også begynt å bre om seg i norsk handelsstand. Norwegian Outlet, som holder til i Vestby sør for Oslo, annonserer torsdag om Black Friday og «blodige priskutt». Under annonsens overskrift står det «Lørdag 24. november».

Annonsen fikk professor i markedsføring Tor W. Andreassen ved Handelshøyskolen BI til å skrive følgende melding på Twitter «Typisk norsk! Norwegian Outlet kopierer et amerikansk fenomen – Black Friday – i sin annonse i Aftenposten i dag uten å kjenne historien bak» .

— Dette er en kritikk av norsk handel for slavisk å kopiere amerikanske ord, uttrykk og fenomener uten å sette seg inn i hva de betyr. Denne annonsen er helt meningsløs og vitner i sin utforming om at man ikke har skjønt det. Illustrasjonene i annonsen gir assosiasjoner til Halloween, men det har ingenting med Black Friday å gjøre, sier Andreassen til Aftenposten.

Annonse fra Norwegian Outlet.

Har kjøpt inn hjertestarter

Einar Sørland er daglig leder i Norwegian Outlet. Han avviser at de har misforstått.

— Vi kjenner historien veldig godt vi. Tradisjonelt er Black Friday en temperaturmåler på hvordan julehandelen blir i USA. Vårt tema har vært blodige priskutt og derfor har vi en illustrasjon på blodige priskutt, det er ikke skremmende priskutt. Vi visste at vi balanserte på kanten til Halloween i annonsen, men vi ville ha litt action og valgte denne løsningen, sier Sørland.

I USA pleier det å gå vilt for seg på kjøpesentrene når ivrige amerikanere skal sikre seg billige varer til jul.

Sørland forteller at de har opplevd stor pågang tidligere år.

— En kunde har brukket nesen, en har fått et blått øye og en eldre dame besvimte. Vi venter at 20.000 kunder vil komme innom oss i morgen og har tredoblet vaktholdet. Vi har også gått til innkjøp av hjertestarter, sier Sørland.

Cyber Monday

BI-professor Andreassen forteller at mediene i USA i år har vært opptatt av kampen mellom netthandel og tradisjonell handel forut for Black Friday.

Professor i markedsføring Tor W. Andreassen ved Handelshøyskolen BI.

— Tidligere år har det nærmest vært kamper i butikkene i jaget etter de attraktive og billige produktene. Det har skremt folk hjem og over på nettbutikker hvor de kan handle i ro og mak fra sengen, sier Andreassen.

Tidligere har mandagen etter Thanksgiving blitt kalt Cyber Monday. Fredagen var altså satt av til handel i de tradisjonelle butikkene og mandagen skjedde handelen på nett. Dette er i ferd med å endre seg, forteller professoren.

— Cyber Monday er blitt utvannet fordi nettbutikkene lanserer store tilbudskampanjer uken før Thanksgiving, sier Andreassen.

I fjor handlet amerikanerne for 816 millioner dollar på nettet på Black Friday, opp 26 prosent fra året før. Han tror netthandelen vil gå av med seieren på sikt.

— På lengre sikt vil onlinebutikkene vinne på grunn av sine fordeler med hensyn til utvalg, priser og bekvemmelighet. De tradisjonelle butikkene blir suppleringssteder når man trenger noe her og nå, sier Andreassen.

Wall Street holder stengt

Når amerikanerne feirer Thanksgiving Day holdes alle børsene i USA stengt. Børsene holder stengt én dag til i år, etter den planlagte kalenderen, og det er første juledag, 25. desember.

I USA feires Thanksgiving den fjerde torsdagen i november, som i år altså faller på torsdag 22. november.