Unnskyld, sa Telenor til hele det norske folk, i store annonser i riksavisene på tirsdag, etter at mobilnettet forsvant fredag og deler av lørdagen.

Som plaster på såret blir ingen Telenor kunder belastet for trafikk mellom fredag og mandag.

Fire dager gratis, men dog begrenset, mobilbruk skulle bare mangle, ifølge telegiganten.

Les også:

Men unnskyldningen fra Telenor gjelder ikke alle kunder like mye.

Som Aftenposten skrev om i går, var det usikkert om kunder hos teleoperatørene som leier nett av Telenor ville få noen kompensasjon, selv om de bare berørt av dekningsbortfallet på samme måte som Telenors egne kunder.

Det finnes syv teleselskapene som leier mobilnett av Telenor, og deres kunder får ikke nødvendigvis fire dager fakturafri.

Under halvparten

Teleoperatøren Ventelo har fått beskjed om at de bare tilgodeses med halvannen dag fakturafri — den perioden nettet var nede.

— Hvorfor får ikke deres kunder den samme kompensasjon som Telenors kunder?

  • Vi er igjen avhengig av å få en kompensasjon fra Telenor, og har gitt videre til våre kunder det vi kan. Det er en mismatch mellom det Telenor gir egne kunder og det de gir oss, sier kommunikasjonssjef Heidi Egede-Nissen til Aftenposten.

— Dere tar ikke de to andre dagene på deres regning slik at deres kunder blir sittende igjen med det samme kompensasjonen som Telenors kunder?

  • Nei, vi har strukket oss økonomisk så langt som det har vært mulig for oss å gjøre. Vi gir kunder tilbake for den reelle nedetiden.

Venter fortsatt

Network Norway, som har 530.000 kunder, venter fortsatt på en avklaring fra Telenor.

  • Vi er i dialog med Telenor, men ingenting er avklart enda, sier pressekontakt Tom Guldberg.

— Ventelo har allerede gått ut med en kompensasjon på halvannen dag - under halvparten av det Telenor tilbyr egne kunder?

  • Det vil overraske meg dersom Telenor forskjellsbehandler oss, som sin største kunde, i forhold til sine ordinære kunder, sier han.

Taper 100 millioner

Telenor ønsker ikke å kommentere kompensasjonsforskjellene.

  • Vi ønsker ikke å gå inn på dialogen med hvert enkelt selskap da den er konfidensiell, sier Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor, til Aftenposten.

— Hvorfor gir dere ikke Ventelo den samme kompensasjonen som deres egne kunder?

  • Vi kommenterer ikke kompensasjonsspørsmålet i hvert enkelt tilfelle, sier Krokan.

Telenor har opplyst at de taper 100 millioner kroner på å gi sine kunder fakturafri i pinsehelgen.

Torsdag overleverer selskapet en rapport til Post- og teletilsynet og redegjør om feilen i mobilnettet.

Aftenposten vil være tilstede ved Telenors redegjørelse om feilsituasjonen.