— Dette er det største øyeblikket i min karriere, det kunne ikke ha vært mer spennende, sier Simon Shaw, leder for impresjonistisk og moderne kunst i auksjonshuset Sotheby’s, etter at rekorden på 119, 9 millioner dollar var et faktum i natt norsk tid.

Auksjonshuset har forberedt «Skrik»-salget i åtte år, ventet på riktig timing og lagt strategi sammen med selgeren Petter Olsen. Det handlet ikke bare om store summer, men også om store mengder prestisje i New York i natt.

Verdenspressen

Derfor fulgte ikke bare en sal tettpakket av verdens kunstelité, men også en samlet verdenspresse auksjonen bud for bud. Og mens Matisse, Picasso og Miró gikk under hammeren i relativ hverdagslighet i starten, summet salen til i høylydt forventning da «Skrik» åpenbarte seg ved auksjonarius’ Tobias Meyers side som objekt nummer 20 i rekken.

Budene haglet

Og i starten haglet budene i et tempo som gjorde det vanskelig å få med seg alle økningene. Shaw selv sier det trolig var flere enn de registrerte syv kundene som forsøkte å legge inn bud i de første rundene.

Men etter hvert sto kun to budgivere igjen, begge pr. telefon til Sotheby’s ansatte. De står parate ved langbord og holder kontakt med ulike budgivere verden rundt. Og mens millionene i starten trillet forbi som utgåtte femtiøringer, ble det etter hvert lenger og lenger mellom budene, med store lommer av stillhet og stum spenning i rommet.

-Det var utrolig spennende, jeg ble helt skjelven, forteller Ingeborg Astrup, Sotheby’s norske representant, etterpå.

-Jeg elsker deg!

Men auksjonarius Tobias Meyer tok det tilsynelatende med stor ro. Han annonserte at han hadde ”all verdens tid” da budene lot vente på seg, og kvitterte med en kjærlighetserklæring til kollegaen som brøt tørken ved å formidle et nytt telefonbud – I love you! – da det igjen ble fart på pengene.

Da han kunne annonsere at hundre millioner var budt, brøt salen ut i spontan applaus. Til slutt, etter drøye 12 minutters budkrig, fikk en av kjøperne tilslaget på 107 millioner i såkalt ”hammerpris”, den som bankes igjennom ved siste bud.

På toppen av dette kommer alltid en ekstraavgift, såkalt ”Buyer’s premium”, som inngår i den offisielle auksjonsprisen.

— Vi visste at ”hammerprisen” måtte være på 96 millioner dollar for å slå rekorden. Men et øyeblikk like før dette saktnet budene veldig. Og jeg må innrømme at det ville vært svært skuffende om vi kom så nære rekorden, uten å slå den, sier Simon Shaw, leder for impresjonistisk og moderne kunst hos auksjonshuset Sotheby’s.

Høydepunktet i karrieren

-Dette er det største øyeblikket i min karriere, det kunne ikke ha vært mer spennende. Det ble virkelig en budkrig ut av det, sier Shaw.

Han forteller at kollegene i auksjonhuset, like inntil nattens auksjon, diskuterte ivrig seg imellom, med sprikende oppfatninger av hva som var en realistisk pris for bildet.

Tobias Meyer ble historiens første auksjonarius som har ropt opp 100 millioner kroner fra podiet.

— Det var en glede å kunne si 100 millioner, og en drøm å få oppleve dette. Bildet var verdt hver penny. Den som kjøpte det, gjorde et godt kjøp, mener Meyer.

Så fort Skrik var hamret gjennom, begynte salen å tømmes for mange av de fremmøtte. Mens noen forlot Sotheby’s etter å ha opplevd årets kunstbegivenhet, fortsatte mange diskusjonen om «Skrik» og prisen i mingleområdet utenfor auksjonsrommet.

Hemmelig kjøper

Hvem som har kjøpt «Skrik» er enn så lenge en strengt bevoktet hemmelighet, og Sotheby’s ansatte vokter vedkommendes identitet godt. De vil heller ikke fortelle hvor i verden bildet havner. Men diskresjonen tilsier at det er en privat samler, og ikke et offentlig museum, som fikk tilslaget. Kjøperen ble også omtalt som ”samleren” ved en anledning på gårsdagens pressekonferanse, uten at Sotheby’s ville bekrefte dette etterpå.

I forkant av auksjonen har «Skrik» blant annet vært på privat ”hjemmebesøk” flere steder, på tre kontinenter, hos samlere som har ønsket å prøve hvordan pastellen passer inn i egen kunstsamling.

Flere Munch-bilder til salgs

Skrik var ikke det eneste Munch-verket som ble solgt på auksjon i kveld, men ingen av de fem øvrige bildene oppnådde oppsiktsvekkende priser. Isteden ble de gjennomgående solgt i underkant av hva Sotheby’s på forhånd hadde forventet.

Ett av disse, «Sommernatt» ble ikke engang solt. Det hadde Sotheby's estimert til en verdi på mellom 2,5 og 3,5 millioner dollar.

Slik gikk det med de andre fire bildene av Edvard Munch som var til salgs på Sotheby's:

• «Såmannen»: Solgt for 2 882 500 dollar. Verdien var estimert til mellom 2 og 3 millioner dollar.

• «Kvinne som speiler seg»: Solgt for 5 122 500 dollar. Verdien var i forkant estimert til mellom 5 og 7 millioner dollar.

• «Natt i Saint-Cloud»: Solgt for 1 538 500 dollar. Estimert pris var 1,5 — 2 millioner dollar.

• «Klestørk i Åsgårdstrand»: Solgt for 2 098 500 dollar. Estimert verdi var mellom 2 og 3 millioner dollar.