Tibe Republic har laget logoen til Audi A1 Diamond Edition. Det er første gang Audi samarbeider om design med et firma i Norge.

— Vi er stolt over at vi har laget en logo som faktisk står på en Audi, sier daglig leder Lisbeth Frugård i Tibe Republic til bt.no.

Diamonds are forever

Bergensfirmaet fikk jobben via gullsmed Heyerdahl i Oslo som ville dekorere en Audi med diamanter. Logoen består av en «d» og «e», for «diamond edition», formet som et evighetssymbol.

— Det skal være litt sånn «Diamonds are forever», på en subtil måte, sier Frugård.

24 diamanter er felt ned i girspaken på bilen. Eieren får også et diamantsmykke av logoen med på kjøpet. Bilmodellen skal koste i overkant av 300.000 kroner.

Målgruppen? Kvinner, selvsagt.

Har snudd Tibe-båten

— Vi var opptatt av å ikke dra det for langt. Det kan fort bli «too much», sier informasjonsansvarlig for Audi i Norge, Marius Tegneby i Harald A. Møller AS.

Diamantmodellen er forbeholdt det norske markedet, og det skal bare lages 57 stykker.

— Men vi har fått mye oppmerksomhet fra utlandet, sier Tegneby.

— Det er en feminin modell som vi har gitt en ekstra feminin touch, sier Frugård.

Etter et svakt år i 2009 kom Tibe Republic med syv ansatte sterkt tilbake i fjor. Et millionunderskudd ble snudd til 767.000 kroner i pluss.

— Det er ikke Audi-arbeidet som har skapt resultatet. Arbeidet med bilen var mer et utslag av å gjøre noe morsomt enn å få veldig godt betalt, sier Frugård.

Regnskapstall, Tibe Republic  
  2010 2009
Driftsinntekter 12 249 255 10 376 000
Driftsresultat 765 230 -1 287 000
Resultat før skatt 767 968 -1 250 000
KARATGIR: 24 diamanter pryder girspaken. FOTO: AUDI