Fordypet over to pc-er finner vi de to spreke damene fra Åsane. De har tatt turen til byen for å se og lære av alt som blir presentert på messen «Digital Hverdag»

— Vi er nysgjerrige. Det er gøy å følge med, betror de oss.

— Men, vi er ikke interessert i alle spillene og de nye tingene. Vi vil gjerne lære litt mer av de praktiske tingene vi kan bruke pc-en til. Jeg vil gjerne montere tekst og bilder. Hittil har jeg stort sett brukt pc-en som en ren skrivemaskin, sier Aud.

Laila er interessert i å se på pc-utstyr som ikke tar stor plass og dominerer hele rommet det står i.

Rekordbesøk

Når dørene til messen «Digital Hverdag» lukker i dag, regner prosjektleder Nilmar Lohne med at 15.000 publikummere har vært innom.

Mens førpremieren tirsdag var sterkt preget av unge menn i alder 25-35 år, med stor appetitt på teknologiske nyheter. Da BT besøkte messen i går hadde det jevnet seg godt ut. Selv om nysgjerrige unge voksne og ungdom var sterkt representert - så var aldersspranget stort.

Martin Hansen fra Auto Sim hadde verdenspremiere med en ny simulator for kjøreopplæring i kjøreskolene.

— Siden vi kom har den gått kontinuerlig. Det er gøy å se. Mange ungdommer som vil prøve seg. Det er bra for de trenger å lære å kjøre bil, sier Hansen som regner med at slike simulatorer til en halv million kroner snart blir å finne på kjøreskolene.

— Du lærer tre ganger så fort som i en bil, forsikrer han.

Tok seg tid

Det er ikke til å underslå at Microsofts dataspill var som en magnet på de yngre.

Vi ville ikke avbryte fem år gamle Sunniva Førland som var sterkt konsentrert om å spille dataspillet Dig Dug, mens bror Jonatan på åtte prøvde seg på et annet spill ved siden av.

I utstillingsområdet ble folk stoppet av gode feer som en del av BKKs prosjekt «Digital Kunst». En kunstløype med 12 digitale kunstverk i en løype fra Grieghallen til Bryggen. Til hvert kunstverk kan det hentes ned lydfiler fra nettet.

Prosjektleder Nilmar Lohne smilte som en sol.

— Alt har gått knirkefritt. Konferansedelen fikk 470 deltakere, og vi når målet på publikumsmessen.

— Nå føler jeg vi har et godt grunnlag for å videreutvikle messen. Ikke bare få dette som et årvisst arrangement - men også se om vi kan få det til et Nordisk event, sier Lohne.

Tor Høvik
Tor Høvik
Tor Høvik
Tor Høvik