Det er halvannet år siden strømmetjenesten Wimp ble lansert i det norske musikkmarkedet, et samarbeid mellom Aspiro , Platekompaniet og Telenor.

Tjenesten ble utviklet for å ta opp kampen med etablerte kjemper som iTunes og Spotify. Ved utgangen av juni hadde tjenesten sikret seg over 300.000 abonnenter i fire land.

Nå overtar Aspiro Platekompaniets aksjer i WiMP Music AS, mot en eierandelen på 6,5 prosent i Aspiro AB.

Aspiro finansierer oppkjøpet ved en apportemisjon på cirka 16 millioner svenske kroner.

God erfaring

— Platekompaniet har svært god erfaring med WiMP i Norge, og vi har stor tro på at produktet vil gjøre det bra også i andre markeder. Vi ønsker derfor å bidra til den internasjonale ekspansjonen ved å ta en eierandel i Aspiro. Platekompaniet fortsetter også som før å være en viktig del av WiMP-redaksjonen, sier Rolf Presthus, administrerende direktør i Platekompaniet i en pressemelding.

Nyemisjonen gjennomføres for å brukes som betaling for 50.000 aksjer, tilsvarende 50 prosent av aksjene i WiMP Music AS, der Platekompaniet og Aspiro tidligere eide 50 prosent hver. Som betaling for aksjene i WiMP Music AS overtar Platekompaniet AS 6,5% av aksjene i Aspiro AB etter emisjonen.

Selskapet regner med en omsetningsøkning på 12 millioner svenske kroner i året ved at Aspiro Music nå over 100 prosent av WiMP Music AS. Aspiro Music omsatte for rundt 44,3 millioner svenske kroner første halvår 2011.

Har lykkes

— Platekompaniet er den butikkjeden innen musikk som har lyktes best i hele Skandinavia. De har en svært sterk kompetanse innen musikk og er derfor viktige for oss å få med som støttespiller også når vi ekspanderer til nye markeder. Dessuten vil det være en fordel operasjonelt for Aspiro å få 100 prosent kontroll på WiMP også i Norge, sier Gunnar Sellæg, administrerende direktør i Aspiro.

WiMP er i dag tilgjengelig i Norge, Sverige og Danmark, samt i Portugal under et annet varmerke.