Det digitale står fortsatt i fokus for Aschehoug, tross labert salg av selskapets e-bøker, melder DN.no. Internett og digitale satsinger er ingen trussel for den tradisjonelle papirboken, tror forlagets markedssjef Tom Kvisle.

Den elektroniske satsingen fortsetter med et samarbeid med den tyske mediegiganten Bertelsmanns nettbokhandel Bol.com. De to selskapene utlyser skrivekonkurranse på nettet, med et klart ønske om å nå ungdom mellom 15 og 25. Forlaget håper å nå skriveføre talenter som ikke blir fanget opp på annet vis. Vinnerne blir å finne på trykk i Aschehougs Volum-serie.

— Å sende en tekst på nettet er gjerne mer uhøytidelig enn å sende et brev i posten. Så sånn sett tror jeg man kan treffe andre folk, og kanskje særlig gutter, som man ikke ville møtt ellers, sier forfatter og jurymedlem Harald Rosenløw Eeg til Dagsavisen.

— Å skrive en tekst på e-mail og trykke på send-knappen har en langt lavere terskel enn den tradisjonelle måten å kontakte et forlag på gjennom å sende inn et trykt manus, sier Kvisle til DN.no. Han tror at de innsendte bidragene kan være med på å skape en ny genre.

Selskapets satsing på e-bøker fortsetter med en månedlig utgivelse i digitalt format, tross skrale salgstall. I desember meldte Dagens Næringsliv at kun ti elektroniske lesemaskiner var solgt etter at den elektroniske boken ble lansert med brask og bram i fjor sommer.(Origo)