— Kontrakten med det brasilianske verftet Atlantico Sul er svært viktig for at vi skal kunne etablere oss innen dette voksende markedet i Brasil.

Det sier Helge Gjerde (bildet), Senior Vice President Offshore for motorer og fremdrift i Rolls-Royce Marine i Norge.

Totalt en milliard

Helge Gjerde
PER EIDE

Kontrakten mellom Rolls-Royce Marine og det brasilianske verftet er totalt på rundt en milliard kroner. I tillegg til de 42 dieselmotorene omfatter den også 42 såkalte thrustere. Det er en type vridbare propeller, som kan snus 360 grader, og brukes både til fremdrift og styring.

Bygger fabrikk i Brasil

Skipene bygges for det brasilianske oljeselskapet Petrobras. Det stiller krav om betydelig andel brasiliansk innhold i leveransene.

— Derfor bygger vi en ny fabrikk i Brasil. Sammenstilling og testing av fremdriftssystemene vil skje på denne fabrikken, sier Gjerde.

Komponentene til de 42 motorene vil bli levert fra motorfabrikken på Hordvikneset, mens komponentene til de 42 thrusterne vil i stor grad bli levert fra Finland.

Fra 2014 til 2017

- Hva betyr dette for sysselsettingen ved Rolls-Royce-fabrikken i Åsane?

— Vi har 800 ansatte der i dag. 42 store dieselmotorer er selvsagt en stor ordre. Men leveransene fordeler seg over en ganske lang periode, fra 2014 til 2017. Først og fremst bidrar denne ordren til å sikre aktiviteten vi har gående i Bergen.

Gjerde sier at kontrakten ble halt i land etter tøff internasjonal konkurranse.

— Vi har jobbet i over et år med dette prosjektet. Dette er en ny kunde for oss i et krevende marked, sier han.

Tegnet i Bergen

De syv boreskipene som Rolls-Royce skal levere fremdriftsutstyret til får ikke bare norske motorer. De er tegnet og prosjektert av LMG Marin i Solheimsviken, som også har tegnet syv tilsvarende boreskip som bygges ved et annet brasiliansk verft.

— Vi har hatt tett dialog med LMG i prosessen. Men alle de store leverandørene innen denne type utstyr ønsker å komme inn på det brasilianske markedet. Så det har vært en hard kamp, sier Gjerde.

Også borepakkene til de fjorten skipene skal leveres av norske bedrifter. Borepakkene til de syv skipene som bygges ved Atlantico Sul leveres av NOV i Kristiansand, mens det er Aker Solutions har fått kontrakt på å levere borepakkene til de andre syv.

3000 meters dybde

Petrobras skal primært bruke boreskipene til å støtte utvinning av olje fra brønner på felt mellom 2000 og 3000 meter under havoverflaten, utenfor kysten av Brasil.

Ifølge Atlantico Sul-sjefen Otoniel Silva Reis var Rolls-Royce sin erfaring og ekspertise avgjørende for tildeling av kontrakten. Den britiskeide fabrikken har til sammen levert 140 fremdriftssystem for flytende boreinstallasjoner på oljefelt verden over.

— Dette er et resultat av et imponerende teamarbeid mellom ulike deler av organisasjonen vår, sier Gjerde.

Konsernet har til sammen 40.000 ansatte i 50 land. 3200 av dem jobber i Norge.