Da tannlege Ina Gulowsen Knudsen fra Askøy var bortreist for to uker siden mottok sekretæren hennes en telefon.

— En kvinne presenterte seg. Hun snakket veldig raskt, men jeg oppfattet ordene Telefonkatalogen, Gule Sider og Google, sier Kristine Lyngbø.

Trodde hun var kunde

Telefonen kom fra katalogselskapet Mediahuset Nova, og ifølge Lyngbø sa kvinnen at hun ville ha en bekreftelse på at selskapet hadde riktig adresse på tannklinikken. Lyngbø sier at hun uten å være klar over det, endte med å signere en elektronisk bindende ettårskontrakt med selskapet. I kontrakten står det at avtalen blir automatisk videreført i 32 måneder, dersom den ikke sies opp etter åtte måneder.

— Jeg oppfattet at dette var et kundeforhold som allerede eksisterte hos oss, fortsetter Lyngbø.

Hun forklarer at kvinnen foreslo å gi henne brukernavn og passord slik at tannlegen selv kunne korrigere annonsen når hun kom hjem.

— Hun styrte meg inn på en nettside, og fortalte meg hva jeg skulle gjøre.

- Skulle reagert

Lyngbø skal i løpet av samtalen ha krysset av et felt for pris, i tillegg til en boks hvor det sto at Gule Sider ikke var en del av kundeforholdet.

— Men jeg husker ikke selv at jeg gjorde det. Til slutt nevnte hun også noe om signering av kontrakt. Jeg skulle jo tydeligvis ha reagert, men jeg hadde misforstått helt fra innledningen og skjønte ikke at dette dreide seg om et salg, forteller hun.

Deler av samtalen ble også tatt opp på bånd. Noen dager senere dukket en faktura på 4995 kroner opp i posten.

- Ikke tid til alle

Fremgangsmåten er vanlig blant flere selskaper, ifølge seniorrådgiver Arne Røed Simonsen i Næringslivets Sikkerhetsråd. Han administrerer nettsiden varslingslisten.no, en rådgivningsside for næringsdrivende som havner i problemer med katalogselskaper.

— Det typiske er at telefonselgerne har det travelt, snakker fort og er uklare på hvor de ringer fra. Det generelle rådet fra oss er alltid å være helt sikker på vilkårene, totalprisen og hvem du snakker til, før du takker ja til et tilbud.

Ifølge Simonsen blir varslingslisten.no kontaktet av næringsdrivende i lignende situasjoner daglig.

— Vi prøver å hjelpe så mange som mulig men vi har dessverre ikke tid til alle, fortsetter han.

Bedrifter som er medlem av en bransjeorganisasjon kan søke rådgiving og juridisk hjelp hos dem. Nettsiden er ment som selvhjelp til de som ikke er tilknyttet noen organisasjon.

— Vi opplever at veldig mange små selskaper har lav kompetanse om næringsjuss, og faller kanskje lettere for upresis markedsføring, sier han.

- Står ille til

Hittil i år har Forbrukerrådet fått inn 803 henvendelser om katalogselskaper.

Regiondirektør Pia Kleppe Marken i Forbrukerrådet forteller at 133 av disse omhandler Mediahuset Nova og telefonkatalogen.biz, som er selskapets nettjeneste.

— Antall henvendelser sier litt om hvor ille det faktisk står til. Mediahuset Nova er bare en av mange slike katalogselskaper. De operer på ulikt vis og får dem de kontakter til å tro de har et kundeforhold fra før av, sier hun.

Marken tror at henvendelsene som kommer til Forbrukerrådet bare er toppen av isfjellet. Rådet har kun ansvar for private forbrukere, og henviser dem derfor videre til bransjeorganisasjonene.

Siden Strusshamn Tannklinikk er et enkeltmannsforetak, er ikke Ina Gulowsen Knudsen vernet gjennom forbrukerkjøpsloven og har derfor ingen angrerett.

— Til tross for at jeg mener det ikke er tvil om at sekretæren min ble direkte villedet av selgeren, er kontrakten inngått og de har sitt på det tørre. For meg virker det som om de fremprovoserer en kontraktsinngåelse og benytter seg av at man som enkeltmannsforetak ikke har samme rettigheter som vanlige forbrukere, sier hun.

Nova avviser anklagene

Mediahuset Nova mener at de ikke har gjort noe galt, og at Tannklinikken forsøker å bortforklare.

BT har snakket med daglig leder Jonathan Abraham i Mediehuset Nova gjentatte ganger på telefonen.

Han vil kun la seg intervjue over e-post, men har sendt over opptak fra samtalen med sekretæren. Opptaket er av deler av samtalen, og der svarer sekretæren ja på spørsmål om hun har oppfattet at de ikke er Gule Sider.

- Ikke klanderverdig

I svar over e-post legger selskapet også ved kontrakten til tannklinikken. De mener at de har solide og sterke rutiner for avtaleinngåelse.

— I våre kontrakter er pris, signatur, bekreftelse av å vite hva man har bestilt og selve bekreftelsen av bestillingen obligatorisk. Vi gjør også opptak etter at kontrakten er godkjent der vi igjen oppsummerer bestillingen med kunden. Dette med gulesider er også oppsummert i opptaket. Dersom man mener at man likevel ikke fikk nok informasjon, har det mer med andre forhold enn at vi skal ha gjort noe klanderverdig, skriver presseansvarlig Daniel Svendsen i Mediahuset Nova.

Svendsen avviser videre at Lyngbø er blitt ledet av selger til å hake av pris og en boks hvor det står at Gule Sider ikke er en del av kundeforholdet.

— Kunden har av egen fri vilje bekreftet kontrakten og bør ta ansvar for det. Ingen kan styre enn annen person til å kjøpe noe annet enn det de selv vil kjøpe, svarer han.

- Lite voksent

— Sekretæren holder fast på at hun i god tro trodde hun sa ja til et brukernavn og passord for å korrigere adressen og ikke at hun sa ja til en salgskontrakt. Hva mener du om dette?

— Kunden har selv valgt prisen hun ville ha, underskrevet kontrakten, bekreftet å vite hvilket produkt hun har bestilt og de foreligger opptak. Det er en rød tråd at kunden forsøker å bortforklare alt hun beviselig har bekreftet muntlig og skriftlig og det er lite voksent, skriver Svendsen videre.