Mens partitoppene sitter bak lukket dører og diskuterer Nasjonal Transportplan, yngler det med krav og utspill. Mandag formiddag var LO og motparten NHO fra hele Vestlandet på tur til Stortinget. Store deler av Transportkomiteen var på reise, men dens leder, Knut Arild Hareide(KrF), tok imot.

Viktig vei

Representantene fra arbeidslivets hovedparter sto skulder ved skulder i Stortingets vandrehall. De fremføre budskapet om at nær 1,3 millioner nordmenn bor i vestregionen, som bindes sammen av E39. Næringslivet på Vestlandet står for 42 prosent av den tradisjonelle eksporten av varer og tjenester her i landet. Nå er det tid for å gjøre E39 fergefri.

Spare 8 timer

— Vårt viktigste krav til ny nasjonal transportplan er at den inkluderer en fergefri E39 med oppgradert standard, og som er i henhold til internasjonale avtaler, sa NHOs sjef i Hordaland, Tom Knudsen.

Han la til at reisetiden mellom Kristainsand og Trondheim kan reduseres fra 21 til 13 timer. De gjenstående fjordkryssingene lar seg gjennomføre, i følge Statens Vegvesen.

Frp tar regningen

— Det er bare tull å kreve inn bompenger på et så lønnsomt prosjekt, sa Fremskrittspartiets Bård Hokksrud til de fremmøtte. Han viste til at brukerkostandene kan reduseres med 4-6 milliarder. Frp vil fullføre en fergefri E39 med statlige midler, uten bompenger.

Så raus var ikke komiteleder Knut Arild Hareide. Han sier at E 39 vil bli et av de viktigste prosjektene i NTP, og han vil støtte fergefrihet, men at dette må taes over tid.

— Det er helt klart at her må brukerne selv være med å betale, gjennom bompenger.

SV-leder Audun Lysbakken sier til bt.no at de er det eneste partiet som ikke har prioritert fergefri E 39. — Jeg synes det er litt rart at LO og NHO står så hardt på E 39, når den virkelige flaskehalsen i Hordaland er Sotrasambandet.

Si din mening!