Apple mener Samsung har «stjålet» flere av deres patenterte løsninger for iPhone og iPad. De vil ha sørkoreanernes produkter utestengt fra det amerikanske markedet, et marked Samsung nettopp legger store ressurser i å komme sterkere inn i.

Samsung på sin side hevder de hadde dette både ferdig utviklet og på tegnebordet da Apple lanserte den første iPhone i 2007. I tillegg saksøker de Apple tilbake for å ha «stjålet» en del av deres trådløse teknologi.

Har avslørt hemmeligheter

Under rettsaken har sjefer og ansatte i Apple, som ellers er et svært lukket selskap, måttet brette ut en rekke interne hemmeligheter og ikke minst særegenheter, CNN har oppsummert. Her er noen av dem:

Hva skjer nå: Etter den fantastiske suksessen med Apples musikkspiller Ipod begynte utviklingstemet i Apple å drodle om hva man skulle lage nå.

— Det var mange rare ideer som leder frem til Iphone, forklarte Apples nestsjef Phil Sciller i retten.

— Vi hadde mange ting oppe på bordet, alt fra å lage kameraer - til biler, og andre rare ting.

FS00003975.jpg
JO YONG-HAK/Reuters

Jobs om liten iPad: Offentlig var Steve Jobs svært negativ til en «liten iPad» — en slags mellomting med en skjerm på rundt 7 tommer. Et produkt Samsung har lansert og det ryktes at Apple vil kunne komme med. Jobs gikk så langt som å kalle denne formfaktoren «DOA» - død ved ankomst.

Internt var Jobs imidlertid langt mer positivt innstillt. I en e-post til programvare- og tjenestesjef Tim Cook i 2011 som ble lagt frem i retten, var Jobs langt mer mottagelig for ideen.

Prosjekt Purple : Utviklingen av operativsystemet til Iphone, iOS, ble utviklet under aller strengeste hemmelighet. Utviklingssjef Scott Forestall fikk personlig oppdraget at toppsjef Steve Jobs.

Hemmelighold : De Apple-ansatte som ble invitert inn i prosjektet fikk ikke hvite hva det dreide seg om, og ikke hva det skulle brukes til. De fikk bare vite at sa de ja til dette måtte de påregne «å være oppe dag og natt i flere år fremover».

Fight Club : Prosjektet fikk helt egne lokaler, med eget sikkerhetssystem i form av adgangskort og alt var videoovervåket. Prosjektlokalene ble kalt «Fight Club», etter Brad Pitt-filmen fra 1999, der et av hovedmantraene var - «første regel for Fight Club er - man snakker aldri om Fight Club».

Dobbeltklikk på web : Alle som elsker muligheten for å dobbeltklikke på skjermen for å forstørre opp et bestemt tekst- eller bildefelt i nettleseren, kan takke Forestall for ideen. Den fikk han etter å ha lekt seg med en prototype til Iphonen en stund, og gikk veldig lei av å klype og dra ut og inn med to fingre for å zoome, har han forklart i retten.

Mange design : Designet på Iphonen var gjennom mange faser. Prototyper var åttekantede, firkantede som bokser med helt skarpe hjørner, helt flat og syltynn i den ene enden og mer semiavrundede kanter, før de endte opp med det noe rundere endelige resultat som ble lansert i begynnelsen av 2007.

— Det var til slutt en god gammeldags magefølelse blant de involverte på teamet som førte frem til den endelige designen, innrømmet seniordesigner Chris Stringer i retten.

— Resultatet ble rett og slett vakkert, og da vi forsto hva vi hadde, var vi ikke i tvil.

iPad uten Home-knapp: Ipad-en kom også i flere ulike design i utviklingsfasen. I retten ble det vist frem bilder av prototyper som lignet deres bærbare MacBooker, noen helt syltynne, uten den velkjente Start- eller Home-knappen og en modell med et lite utbrettbart ben på baksiden, slik at den kunne stå på bordet som en bilderamme.

Kjøkkendesign : Stringer fortalte hvordan den endelige designen på de fleste Apple-produkter, så også på Iphone blir til i en «rundt kjøkkenbordet»-seanse med skisseblokker og heftig diskusjon. Som regel i et kjerneteam på 15-16 designere.

Han beskrev gruppen som en ganske «smågal gjeng», som kunne komme opp med så mange som 50 ulike design for én enkelt knapp.

«Alle» kjøper deksel : Apples design er stilrent og lekkert, men brukerne er også interessert i å ta vare på dingsene sine. En intern Apple-undersøkelse det ble referert til i retten viser at så mange som 78 prosent av Iphone-eiere kjøper ulike typer deksler til telefonene sine.

Gir kunden det de ikke vet de vil ha: Mange selskaper gjør grundige kundeundersøkelser rundt hva de vil synes om produktene sine, og hva de ønsker seg av nye modeller eller versjoner. Apple gjør nærmest det motsatte.

— Vi spør aldri hvilke nye funksjoner eller muligheter kundene ønsker seg, forklarte produktsjef for Iphone, Phil Schiller i retten.

— Det er ikke kundens jobb å vite slikt. Det finner vi ut selv gjennom våre egne interne prosesser.

Mer raklmerkroner på iPad : Tro det eller ei, Apple bruker mye penger på markedsføring. Overraskende nok brukte de også mer for å markedsføre iPad i USA i løpet av det første året, enn de brukte på iPhone.

I 2008 brukte Apple 97,5 millioner dollar på Iphone-reklame i USA. Til sammenligning brukte de 149,5 millioner på iPad i 2010.

iPhone var et resultat av iPad: Selv om Iphone kom først, var telefonen et resultat av arbeidet med iPad2.