Ryktene har begynt å gå igjen, slik de alltid har gjort de siste årene når Apple skal lansere noe. Nå sies det at Apple kommer med iPhone 5 i oktober, en billigversjon av iPhone 4 og iPhone med jordskjelvvarsling.

Styrte lekkasjer om hvilke vidunderlige ting som er i vente har vært en svært effektiv markedsføringsstrategi under Steve Jobs — som abdiserte onsdag denne uken.

En typisk lekkasjemetode er at Apple-utvikler «glemmer» igjen en dings han/hun har jobbet med i et møte med en journalist fra et nerdete amerikanske teknomagasin, som naturlig nok tester dingsen og skriver om den. Svært ofte havner dette på forsidene i nyhetsaviser over hele verden. Skjelvende konkurrentene leser med lupe. De vet at Apple aldri gir dem ro.

Grensesprengende

Gang på gang har nemlig Apple kommet med grensesprengende produkter, som folket elsker og som tvinger alle andre til å tenke nytt. Det begynte allerede i 1977 med verdens første PC, Apple II. De siste årene er det iPhone og iPad som har skapt furore i flere bransjer.

Flere konkurrenter tatt opp kampen. Google har funnet at det ikke er nok å utvikle det mobile operativsystemet Android, som en rekke smarttelefoner som Samsung, HTC og Sony Ericsson bruker. De må gjøre som Apple og ha en telefon også. Nylig slukte Google mobilprodusenten Motorola for nærmere 70 milliarder kroner. Tidligere i år inngikk skakkjørte Nokia partnerskap med Microsoft.

HP gir opp

Andre har gitt opp kampen mot Apple, og endret strategi. For få dager siden varslet PC-legenden HP at selskapets nettbrett skal skrotes, og at de trolig kvitter seg med PC-divisjonen. I stedet satser HP på programvare, og kjøper Autonomy for 55 milliarder kroner.

Det at konkurrentenes telefoner og nettbrett ligner på brukergrensesnittet til iPhone og iPad, har ført til en rekke patentkriger i rettssalene.

Denne uken falt det dom i Nederland. Apple hadde gått til søksmål mot Samsung med påstand om brudd på tre ulike patenter og lovstridig kopi av design. Dommen kunne tolkes som at Samsung fra oktober ikke fikk lov å selge den populære Galaxy-mobilen i Europa. Nå viser deg seg at dommen bare gir Apple medhold i én av påstandene, og at dette skal være enkelt å justere.

- Ikke alt er vakkert

Fagredaktør Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad var i mange år aktiv i det norske Apple-miljøet, men betrakter seg nå som nøytral.

— Jeg lar meg fortsatt imponere av Apple, men jeg ser også at ikke alt er vakkert. Apple har bygd et proprietært system rundt seg, og tvinger andre til å betale heftige lisensavgifter. De kjører et hardt løp mot rivalene og har en hær av aggressive advokater, sier Valmot, som ikke ser bort fra at Apple kan bli like forhatt i IT-verdenen som Microsoft, gjennom å danne monopoler og gjøre livet dyrt og vanskelig for brukerne.

iTV?

Mange spekulerer nå i hva som blir Apples neste store sprell.

— Det blir ren gjetning, men jeg tror det neste store blir TV. Apple har alltid vært en sentral leverandør av alle typer skjermer - PC, musikkspiller, mobiltelefon og nettbrett. Det er bare en skjerm igjen, nemlig TV-en, sier Valmot.

Også Apple-ekspert Walt Mossberg sier til magasinet Wired at det går rykter om at Apple tenker å finne opp TV-en på nytt. Han tror det kan handle om en smart-TV med et brukergrensesnitt på TV som ligner iPhone og iPad.

Epler for de rike

Etter å ha vært på et av Steve Jobs’ magiske lanseringsshow i Paris i 2003, ble Aftenposten og et titall andre europeiske journalister invitert på bakrommet til en pressekonferanse med Jobs. Der satt Mr. Apple himself avslappet på en barkrakk på en liten scene iført den sedvanlige jeansen og den svarte høyhalsede genseren. Vi fikk stille ham et spørsmål hver.

Aftenposten spurte hvordan han kunne påstå at Apples PC-er er de beste når markedsandelen bare er et par tre prosent? Jobs smilte overbærende og svarte uten å nøle.

– Mercedes har også lav markedsandel. Men det er den beste bilen.

Dette forteller litt om hvordan Apple og Jobs i alle år har tenkt. De skal ha de beste produktene, men ikke nødvendigvis den største markedsandelen.

iPhone er i dag den mest solgte smarttelefonen, ifølge tall fra andre kvartal. Men ser man på det totale antall solgte mobiltelefoner i verden, så er markedsandelen liten. I fattige land i Asia, Afrika og Latin-Amerika selges det mest billige mobiler. De fleste av Apples konkurrenter har mobiler i alle prisklasser. Apple har bare iPhone. Men det er smarttelefonene som gir mest penger i kassen.