Onsdag kveld norsk tid, lanserte Apple sin nyeste iPad under et arrangement i San Francisco, USA, skriver teknologibloggen Engadget.

Den nye versjonen av nettbrettet er tilgjengelig i Norge fra 23. mars, men slippes i USA og en del andre land om litt over en uke.

Den største nyheten, som mange hadde spekulert i på forhånd, var at Apples nye nettbrett fikk en høyoppløselig skjerm. Apple kaller det Retina Display. Oppløsningen er på 2048 x 1536, med 3,1 millioner piksler.

Det er mer enn full HD-oppløsning.

Støtter neste mobilnett

Den nye iPaden, som ikke fikk nytt navn, kommer også i en versjon med 4G/LTE.

I praksis betyr dette at man vil kunne surfe mye raskere over mobilnettet enn det man kan med en iPad med 3G.

Innmaten er også forbedret, ifølge Apple, med en fire-kjerners brikke de kaller A5X. Selv om den nok ikke er det mest praktiske kameraet, har nettbrettet nå det samme kameraet som er i siste versjon av iPhone. Dersom du vil filme med iPaden kan du gjøre det i 1080p.

De amerikanske prisene er oppgitt til 499 amerikanske dollar for 16 GB, 599 for 32 og 699 for 64 gigabyte med lagring. For 4G/LTE-versjonen er prisene oppgitt til 629 dollar, 729 dollar og 829 dollar. Det er i skrivende stund uklart hva den vil koste i Norge.

iPad 2 vil fortsatt være tilgjengelig til en redusert pris.

Nytt operativsystem

Tim Cook lanserte også en ny versjon av iOS, 5.1. Det nye operativsystemet vil bli tilgjengelig i kveld. Selskapet lanserte også en ny Apple TV. Nytt er det også at Japan får sin egen versjon av stemmeprogrammet Siri. Apple-sjefen nevnte ikke noe om når nordmenn kan snakke til telefonen sin.

I tillegg til nytt operativsystem kommer det en oppdatering til iWork— og iLife-pakken til Apple. Nytt er det at bildeprogrammet iPhoto også er tilgjengelig på iPad og iPhone, med mulighet for å redigere og dele bilder. Applikasjonen blir tilgjengelig i dag.

- Parkerer konkurrentene

Bjørn Eirik Loftås er dataredaktør i DinSide.no. Han mener man nå kan stille spørsmål om det egentlig finnes et nettbrett-marked.

— Det er nesten ikke et marked for nettbrett, det er et iPad-marked. Hver gang konkurrentene begynner å krype forbi lanserer Apple et produkt som parkerer alt. De gjør det kjempevanskelig for konkurrentene sine, sier Loftås til Aftenposten.no. Dataredaktøren er mest imponert over skjermen.

- Den har en oppløsning som er langt høyere enn full HD. Én million piksler mer enn full HD. Det gjør at vi kan få skarpere bilder enn vi noen gang har hatt, sier Loftås.

Den nye iPaden kommer også i en versjon med støtte for 4G/LTE.

— Det gjør jo at denne typen enheter kommer til å kunne brukes til langt mer enn dagens brett. Med tanke på videostrømming, men jeg tror også at vi etter hvert vil vi se at det blir mulig å leie apps, sier Loftås.

— Men det er tidlig å si hvordan dette vil fungere på det norske markedet. Det er svært begrenset det som finnes av 4G i Norge. Men at dette er et fremtidsrettet produkt, er det ingen tvil om.

God butikk

Tim Cook, som overtok etter nylig avdøde Steve Jobs, brukte den første tiden til å fokusere på Apples mange butikker.

— 110 millioner mennesker var innom butikkene våre forrige kvartal, sa Cook.

Han opplyser også at Apple har solgt 315 millioner produkter i 2011 med iOS, 62 millioner av dem i fjerde kvartal forrige år.