Kina passerer USA på flere fronter. I august ble det for første gang registrert at det selges flere PC-er i Kina enn i USA. Og i august ble Kina også kåret til verdens største smarttelefonmarked.

Men det er ikke den eneste trenden PC-verdenen. I år er det 30 år siden IBM lanserte sin første PC, noe som representerte startskuddet for PC-revolusjonen. Men det var Apple som noen år før utviklet den første PC-en som ble kommersiell interessant, Apple 2.

Nå kan Apple igjen være i ferd med å ta over PC-tronen igjen – hvis man regner iPad som PC, noe stadig flere gjør.

Kina driver markedet

Analyseselskapet Canalys melder at det globale PC-salget økte med 18 prosent i tredje kvartal i år i forhold til i fjor. Da er nettbrett inkludert. Det er i hovedsak Kina som står for PC-veksten, der økte salget 27 prosent.

Tallene viser også at stadig flere av oss kjøper iPad eller et annet nettbrett. Antall solgte nettbrett er tredoblet i forhold til i fjor. Samtidig sank salget av såkalte netbooks med 28 prosent. Stasjonære og bærbare PC-er økte med 8-9 prosent.

Hårfint bak HP

Totalt har Apple 15 prosent av PC-markedet og er dermed hårfint bak HP med 16 prosent. På de neste plassene følger kinesiske Lenovo (tidligere IBMs PC-divisjon), Dell og Acer. Canalys spår at Apple kan komme til å bli den største PC-leverandøren ganske raskt.

Apples iPad utgjorde 67 prosent av antall solgte nettbrett, men møter stadig sterkere konkurranse – ikke minst fra Samsung. Samtidig forventes mer konkurranse fra nylanserte Amazon Kindle Fire.

Enkelte mener at man ikke kan betrakte nettbrett som PC. Andre vil derimot si at det er neste generasjon PC og at også smarttelefoner må inkluderes som PC – det vil si personlig datamaskin. Det er i alle fall disse nyvinningene som har gjort at de tradisjonelle PC-leverandørene sliter.

Pessimistisk HP-sjef

Ikke minst har det vært en kritisk høst for verdens største PC-produsent. Først ble sjefen sparket og det ble antydet av HP ville komme til å kvitte seg med PC-divisjonen. HPs nye sjef Meg Whitman har imidlertid etter noen uker betenkningstid bestemt seg for å beholde den.

Men HP har det fortsatt tøft i PC-markedet. Salget til forbrukere falt med 9 prosent i tredje kvartal i år sammenlignet med samme kvartal i fjor. Det er også i første rekke privatpersoner som stormer til nettbrettene.

Whitman legger heller ikke skjul på at 2012 kommer til å bli et vanskelig år.

Dette handler det også om en plattform-krig, som også Microsoft merker godt. Windows har så langt ikke klart å spille en vesentlig rolle på nettbrett og smarttelefoner. Her er det Apples iOS og Googles Android som dominerer, med sine app-univers.

Norge og Kina øker

Mens PC-salget totalt i USA omtrent står på stedet hvil er det kraftig nedgang i salget i Vest-Europa melder analyseselskapet Gartner. Men i Norge vokste PC-markedet med nær 11 prosent ifølge Digi.no. Da er ikke nettbrett inkludert.

Også i Kina er det vekst. 18,5 millioner kinesere kjøpte PC i andre kvartal i år melder analyseselskapet IDC, mens det i USA ble solgt 17,7 millioner PC-er.

I tredje kvartal ble det solgt 24 millioner smarttelefoner i Kina – en vekst på hele 58 prosent, ifølge Stratege Analytics.