— Til nå har vi nok tapt rundt 120.000 kroner på dette. Det er ikke hovedproblemet. Det verste er alle kundene som opplever at tjenesten vår ikke fungerer. Uansett må vi gjennomgå våre rutiner med tanke på hvordan slike oppgraderinger skal håndteres, sier daglig leder i Bergen Taxi, Jan Valeur.

Fikk problemer

Det var 19. september Apple kom med oppdateringen av programvaren til Iphone, Ipad og Ipod med versjonen ios7. Endringen medførte at flere applikasjoner som brukes på apparatene sluttet å fungere. Sparebank1SR-Bank fikk problemer med programmet som laget engangskoder til bankkundene.

sz626942.jpg

— Vi har et sikkerhetsnivå som gjør at endringer i programvaren i smarttelefonen kan bety mye for hvordan våre tjenester fungerer. Vi hadde testet i forkant med såkalte betaversjoner, men da folk hadde lastet ned den nye versjonen, sluttet kodeappen å fungere, sier informasjonssjef Frode Sandal i Sparebank1SR-bank.

Vet ikke kostnadene

Han mener banken hadde gjort det den kunne for å være forberedt på endringen. Men det var altså ikke nok.

— Vi ser med dette hvor sårbare vi er. Og vi må evaluere hvordan vi skal forholde oss til at vi er blitt så avhengige av at teknologi levert av helt andre enn oss, sier Frode Sandal.

- Hva har dette kostet dere?

— Det vil jo koste noe å få ordnet opp rent teknisk, men den største kostnaden ligger nok håndteringen av alle kundene som ikke fikk tjenesten til å fungere. I tillegg har det en kostnad med hensyn til omdømme. Vi har 45.000 kunder som benytter mobilbanken. Når noe ikke fungerer er det mange som blir misfornøyde.

Ennå sliter banken med at en del kunder ikke får generert kodene som skal til for å få utført nødvendige bankærend.

— Løsningen er nå å installere kodeappen på nytt. Men det er ikke lett å få kommunisert det til alle, sier Frode Sandal.

Tjener penger

Hvor store kostnadene er på landsbasis i forbindelse med en slik oppdatering av programvare til mobiltelefoner finnes det ikke noen oversikt over.De som tjener penger på en slik endring er de som har utviklet programmene for bedriftene som bruker dem.

— Det er riktig at slike oppgraderinger skaper en del oppdrag for oss. Men det er ikke en betydelig del av omsetningen. Da er det mer business i mulighetene som en ny programvare skaper, og som fører til at kundene vil endre sine tjenester mot publikum for å ta i bruk mer avansert teknologi, sier Henrik Lie-Nielsen, sjef i utviklerselskapet Knowit i Bergen.

Han opplyser at de har brukt 500-1000 arbeidstimer knyttet direkte til endringer på kundenes applikasjoner før Apple-oppgraderingen.

Lie-Nielsen forklarer at de stadige programvarendringene er en realitet som tilbyderne på slike telefoner bare må leve med.

— Man kan ikke se på denne typen investeringer som en engangsforeteelse der det skal kapitaliseres i all fremtid uten at det koster noe i vedlikehold. I tillegg bør man ha en partner på utviklingssiden som er i forkant og kan tilpasse, slik at programmene virker med en gang kundene har installert nye systemer, sier Lie-Nielsen.

En del av hverdagen

Telekom-ekspert Tore Aarønæs i Norsk Telecom mener slike oppgraderinger må tas som en del av hverdagen

— For de som må legge penger i å endre sine applikasjoner er det også en oppside ved at det stadig kommer ny funksjonalitet som de kan utnytte. Og dette er heller ikke helt nytt. Slike problemstillinger har man jo hatt tidligere i forhold til operativsystemene i vanlige datamaskiner.

Også hos BankID har kundene opplevd problemer med den nye Apple-versjonen.

— Vi lanserte en nye BankID-app den 25.september, men det viser seg at hos noen kunder vil den ikke virke og de får en feilmelding. Det er klart at dette er veldig beklagelig for oss og vi jobber på spreng for å få ut en ny versjon, sier kommunikasjonssjef Hege Steinsland.

Hun forklarer at endringene er utført og testes nå.

— Apple har sin prosedyre med godkjenning, så derfor er det vanskelig å love et tidspunkt for når ny versjon er ute, sier Steinsland.

Jan Valeur i Bergen Taxi tenker på hvordan de skal gjøre det annerledes i fremtiden.

— Det er klart at vi må ha leverandører som sikrer at slikt som dette ikke skjer. Derfor må vi ta en gjennomgang av årsakene til at vi fikk disse problemene, sier Valeur.

Har du opplevd problemer i forbindelse med oppgraderingen til Apple? Fyr løs i kommentarfeltet!