Det Scrabble-lignnde mobilspillet Wordfeud har blitt en stor suksess for Gründeren Håkon Bertheussen i Trondheim.

Mellom 11 og 12 millioner mennesker verden over har nå lastet ned spillet.

Halv million nordmenn har lasted ned

— I Norge er det også blitt svært populært. Over 500.000 nordmenn har lastet ned spillet nå, forteller han til Aftenposten.no.Han har ikke fått analysert tallene for julen i detalj foreløpig, men kan si såpass at nedlastingen på julaften og i hvert fall første juledag var godt over det dobbelte som på en normaldag før jul.

— Det var nok mange som fikk ny telefon til jul som, som ville prøve seg, legger han til.

På listetoppen

Nå rett over nyttår ligger Wordfeud også øverst på iTunes liste over ”most grossing”-app-ene, noe som betyr at det er det spillet som bringer inn mest penger.

Wordfeud finnes i to utgaver – en gratis versjon med annonser, samt en reklamefri versjon til 21,- kroner. På Googles Android Market ligger disse to variantene på topp på henholdsvis gratis- og betalt-listene.

Mange språk

Wordfeud baserer seg på ordlister fra en rekke land og finnes derfor i en mengde ulike språkversjoner.

Som ordbrok i Wordfeud bruker Bertheussen norsk ordbank. Han får mange henvendelser fra nordmenn som ikke synes noe særlig om reglene.

App-suksess i julen

Det er ikke bare Wordfeud og Bertheussen som har opplevd suksess i forbindelse med julen. På Apples iOS- og Googles Android-plattformer økte nedlastingen av app-er med ikke mindre enn 125 prosent i løpet av de første 20 dagene i desember, viser tall som gjengis av New York Times.

I julen ble det lastet ned 242 millioner app-er fra disse to plattformenes programbutikker. Bare på første juledag, som er amerikanernes julaften, ble det lastet ned 150 millioner app-er, viser tall fra analyseselskapet Flurry, som har spesialisert seg på å app-markedet.

Mer enn dobling av nye smarttelefoner

Bertheussens antagelser om at mange fikk nye eller smarttelefoner til jul, og dermed har vært med på å booste app-nelastingen blir bekreftet av Flurrys tall.

De viser nemlig at hele 6,8 millioner nye smarttelefoner ble aktivert i julen, mot 2,8 for ett år siden.

Apples AppStore lå rett før jul godt an til å nå 10 millioner nedlastinger i fjor, mens Google allerede skal ha vært i mål med samme antall i god tid før jul.