— At jeg kan bidra til å minske presset i trafikken, og samtidig bidra til miljøet, er en veldig god motivasjon for å samkjøre. Nå har jeg nesten ikke samvittighet til å kjøre alene lenger, sier Knut Erik Nielsen.

Han benytter seg av appen Carma som knytter sammen sjåfører og passasjerer som skal reise samme vei. I syvtiden hver morgen kjører han fra Landås til jobb på BKK på Kokstad. Like ved Sletten Senter plukker han opp kollega og fast samkjøringspartner, Ruth Helene Kyte. Hun har samkjørt i litt over ett år, og kan ikke tenke seg en bedre måte å reise til og fra jobb på.

Droppet bilkjøp

— Før tok jeg buss og bybane til jobb, men å komme seg fra Landås til Kokstad med kollektivtransport kan være ganske kronglete. Å reise kollektivt kan ta opp til en hel time, mens når vi kjører sammen tar det bare rundt tjue minutter. Faktisk har jeg slått fra meg tanken på å kjøpe egen bil etter at jeg begynte å samkjøre, sier Kyte.

Langs veien fra Landås til Kokstad plukker Nielsen opp kollegane Line Bergfjord og Øystein Økland. Når de ankommer Flyplassveien legger de seg i samkjøringsfeltet.

— Når vi kjører med full bil forbi alle de andre enslige sjåførene, blir jeg nesten litt stolt. Det er en deilig følelse å ligge i 2+ feltet og suse forbi alle de andre som står og stamper i kø på vei til jobb, sier Bergfjord.

Antall brukere doblet

— For mange handler dette om et bevisst valg, og samkjøring blir en livsstil, sier Kristian Amlie, samkjøringsentusiast og leder for Carma i Bergen.

Carma er en av et tjuetalls samkjøringsapper som har dukket opp på markedet de siste årene. Ved oppstarten i 2008 hadde de registrert rundt 10 brukere i Bergen. I dag er de over 2000, og som til sammen har lagt bak seg 18.000 turer og nesten 236.000 kilometer. Det siste året er antall brukere doblet.

Carma har etablert seg San Francisco og Austin i USA - og i Bergen. Ifølge Amlie skyldes dette at nordmenn ikke er fremmed for å ta til seg nye trender, og er komfortable med bruk av både apper og kredittkort.

Målet er 10.000 brukere og 200 turer om dagen i løpet av 2016, og over 100.000 brukere innen utgangen av 2017.

500.000 ledige seter

Også Statens vegvesenet jobber med sin egen samkjøringsapp. Appen HentMeg skal foreløpig testes ut i Bergen og piloten skal være på plass til våren 2015.

— I rushtrafikken i Bergen er det 500.000 ledige seter. I tillegg er Bergen trolig Nordens mest trafikalt sårbare by, med få alternative ruter. Erfaringer viser at kun ti prosent færre biler i bergensrushet vil gi bra flyt i trafikken, sier Arild Eggen i Statens vegvesen.

Han understreker at trafikkrushet og uforutsigbar trafikkavvikling i bergensområdet koster anslagsvis fire milliarder kroner per år. Han forteller videre at Statens vegvesen ser på muligheten til å redusere takster gjennom bomringer og rimeligere offentlig parkering når man samkjører.

Eggen avviser at denne formen for kompiskjøring kan knyttes til piratkjøring.

— Det er kun snakk om å koble sammen sjåfør og passasjer som uansett skal kjøre samme vei. Sjåføren skal kun kompenseres en liten sum for drivstoff, bompenger og parkering, sier han.

- Hyggelig og effektivt

Nøyaktig 23 minutter etter at Nielsen kjørte hjemmefra, er BKK-gjengen fremme på Kokstad.

— Det er en veldig hyggelig og effektiv måte å komme seg til og fra jobb, og det er kjekt å bli kjent med kollegaer på tvers av avdelingene, sier Økland.

— Vi registrer jo også turene vi foretar, så det går nok litt sport i å samkjøre mest også, innrømmer Nielsen.