Betaler du for mye for strømmen? Det er spørsmålet Fjordkraft stiller i en reklamekampanje, som ruller over norske TV-skjermer i disse dager. Der presenteres et regnestykke som viser at kunden på ett år kunne spart 2113 kroner med Fjordkrafts strøm til innkjøpspris.

— Dette er villedende, sier Lars Sørgard, NHH-professor og tidligere sjeføkonom i Konkurransetilsynet, om reklamekampanjen.

— Fjordkraft skaper et inntrykk av at de er billige, men sannheten er det motsatte. Jeg mener de fører kundene bak lyset, sier Sørgard.

Klikk på bildet for større versjon. Saken fortsetter under.

I reklamen, som har vært vist både på TV 2, TVNorge og VGTV, anbefales seerne å prøve ut selskapets strømkalkulator. Her kan man sjekke hvor mye man ville spart det siste året med Fjordkrafts spotprisavtale i stedet for konkurrentenes standard variable pris. Ikke overraskende kommer kraftgiganten best ut.

— Men det skyldes at de sammenligner epler og pærer, sier Lars Sørgard.

- Et bevisst valg

Sørgard er opprørt, og mener Fjordkrafts strømkalkulator bør sammenligne selskapets egen spotprisavtale med andre kraftleverandørers spotprisavtaler, og ikke den langt dyrere standard variable prisen.

Han konkluderer med at Fjordkraft har et prispåslag på spotprisen på knapt tre øre pr. kilowattime (kWh) ved et forbruk på 20.000 kWh. I tillegg beregner de spotprisen på en måte som gir ytterligere et drøyt halvt øre i prispåslag i forhold til Konkurransetilsynets kraftprisoversikt. Til sammenligning har vinneren på Konkurransetilsynets prisoversikt, Telinet Energi, et prispåslag på 0,15 øre pr. kWh.

Dette betyr at det ville kostet over 600 kroner året å velge Fjordkraft-avtalen sammenlignet med den billigste spotprisavtalen fra Konkurransetilsynets oversikt.

— Fjordkraft ville med sine priser havnet nest sist på Konkurransetilsynets prisoversikt. Men de har dessverre valgt å beregne spotprisene sine på en slik måte at de ikke havner på denne listen, sier Sørgard.

— Er det et bevisst valg?

— Helt klart. Hvem ville valgt dem hvis de var nederst på listen? De kunne valgt å konkurrere på pris, men har sannsynligvis konkludert med at det er mer gunstig å satse på dyr reklame og dyre kontrakter med kundene.

Flere har klaget

Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet, forteller at flere konkurrenter har klaget på Fjordkraft-reklamen.

— Så lenge de er tydelige på at de sammenligner forskjellige produkter, har vi vurdert at den er godkjent.

— Vi er likevel enige i at de burde sammenlignet den med like produkter, men vi har ikke hjemmel til å kreve det, sier han.

- Varsellampene bør blinke

Av 108 strømleverandører er det bare 20 som har valgt å innrette seg slik at de har kommet med på Konkurransetilsynets spotprisoversikt. Tallet er synkende. Sørgard oppfordrer kundene til å følge nøye med.

— Hvis kraftleverandøren din ikke er på Konkurransetilsynets liste, bør varsellampene blinke. Hvis prisene deres hadde vært lave, ville det også vært i deres interesse å være der, sier NHH-professoren.

Det er ikke bare spotprismarkedet til Fjordkraft som får kritikk. Selskapet kritiseres også for å utnytte sine mest lojale kunder innenfor prissegmentet standard variabel pris. Her opererer Fjordkraft med to forskjellige pakker – en billig som de tilbyr i hele landet – og en dyrere som kun er tilgjengelig i selskapets "nærområde".

— Dette er en kjent problemstilling. De har mange kunder i sitt eget nettområde, som aldri har gjort noe aktivt valg. Det er disse passive kundene som ligger på de dyreste avtalene, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet.

- Bergen finansierer resten

"Fjordkraft Web", som er navnet på det landsdekkende tilbudet, var i går prissatt til 34,39 øre pr. kWh, mens lokale "Fjordkraft flytende pris" kostet 39,38 – en prisforskjell på 4,99 øre. I forrige uke var prisforskjellen mer enn 11 øre kWh.

— Jeg stiller spørsmål ved dette. Det kan se ut som om kundene i Bergen må være med å betale for at Fjordkraft skal vokse i andre områder, sier Bård Andreassen, markedssjef i vesle Svorka Energi på Nordvestlandet.

Han får støtte av Olav Vilnes, redaktør i energibladet Montel.

— Å sette en lav pris med spesielle vilkår nasjonalt, mens man holder høyere pris på dem som er tradisjonelle kunder, er et mønster man har sett de siste årene.

Fjordkraft er ikke alene om kun å tilby den dyreste pakken lokalt. Konkurransetilsynets oversikt viser at Hafslund fra Oslo og LOS i Kristiansand også opererer med en dyr pakke som kun tilbys i hjemmemarkedet. Ingen av de tre kraftselskapene ønsker å oppgi hvor mange kunder som er inne på den dyreste avtalen.