— Da jeg så summen på regningen gikk det en alarm i hodet. Dette er ikke normalt, forteller Torstad.

Samme kveld vekket de datteren for å høre om hun hadde bestilt spill, lastet ned musikk eller ringetoner.

— Hun benektet på det sterkeste at hun hadde vært inne på noe av dette. Senere på natten fant vi ut at dette gikk til en bestemt side hos Norpay, et selskap som leverer pornotjenester over mobiltelefonen, forteller Torstad.

Erotiske tjenester

Ifølge fakturaen hadde rundt 3500 kroner blitt brukt på såkalte WAP-tjenester hos selskapet.

Det har ikke lykkes Bergens Tidende å få kontakt med Norpay, foreldrene har korrespondert med dem over e-post.

— De mener at tjenesten er bestilt og fraskriver seg alt ansvar, sier faren til Andrina, Richard Hjellestad.

Regiondirektør i Forbrukerrådet i Hordaland, Pia Kleppe Marken, påpeker at punkt én er å registrere barnet som bruker av telefonen hos mobiloperatøren.

— Vanskelig sak

— Da gjelder det andre regler enn for voksne og generelt er det ikke lov å selge slike tjenester til barn, sier hun.

Foreldre som opplever å motta slike regninger som familien Torstad og Hjellestad, oppfordres å sende skriftlig klage til selskapet. Her må de begrunne klagen med at det er en ugyldig avtale, nettopp fordi den er inngått av et barn.

Foreldrene til den 11 år gamle jenten synes at saken er vanskelig.

— Det er ikke enkelt å løse opp i. For det første beskylder man sitt barn for en tjeneste hun benekter. Hun har heller ingen forståelse av begrepene som benyttes til tjenesten, som prisen på 96 NOK. «NOK» er ikke et begrep for en sjetteklassing, sier Torstad.

Følg opp klagen

Pia Kleppe Marken fra Forbrukerrådet forteller at neste skritt i saksgangen er å bestride regningen skriftlig. E-post-korrespondansen mellom mamma Torstad og selskapet er et eksempel på dette.

— Siden kravet er bestridt kan det ikke inndrives av et inkassobyrå. For tjenesteleverandøren er forliksrådet neste skritt, sier regiondirektøren.

Når forliksrådet tar kontakt, må man ifølge Kleppe Marken alltid presentere sin versjon av saken.

— Man må aldri være redd for å svare forliksrådet i slike saker, eller å møte opp ved innkallelse. Hvis ikke man svarer, får man dommen mot seg. Men vi ser også flere eksempler på at selskaper trekker saken før den kommer opp i forliksrådet.

— Må være hacket

På den 11 år gamle jenten sin mobiltelefon, skal det over en tidagersperiode ha blitt belastet 34 meldinger på henholdsvis 96 kroner hver. Bruken av tjenesten skjer på kvelden når datteren sover og før hun er ferdig på skolen.

Hun har ikke med seg mobilen på skolen og heller ikke i seng, forteller Torstad.

— 4. mars begynner det med meldinger rundt klokken 23, og de kommer løpende med et par sekunders mellomrom.

Ifølge Torstad har hver av meldingene en varighet på mellom fire og åtte sekunder. Foreldrene mener at telefonen må være hacket.

Forfølger saken

— Minuttprisen er på opptil 1400 kroner, helt sykelige kostnader. Og hvis det er slik at man finner interesse i porno, så vil jeg tro at man er interessert i noe som varer lenger enn fire sekunder.

I Bergen venter foreldrene på svar fra Telenor om hvordan tjenesten ble bestilt. De har også klart å stoppe leveransen av tjenestene.

— Vi har tenkt å klage helt til Norpay erkjenner at det ikke er bestilt en tjeneste hos dem. I verste fall anmelder vi dem hvis de ikke trekker tilbake kravet, sier foreldrene.

De oppfordrer nå andre foreldre om å registrere barnet som bruker av mobiltelefonen.