— Den store overraskelsen var salget av Widerøe, jeg hadde ikke ventet det, men det viser hvor presset situasjon selskapet er i, sier analytiker Hans Erik Jacobsen i First Securities om de omfattende spareplanene som SAS la frem i dag.

Han mener at å øke prisene på SAS-billetter vil være nødvendig.

— Prisnivået i markedet er generelt lavt. SAS må øke billettprisene som en viktig faktor på veien til å gjenvinne lønnsomhet i selskapet, sier Jakobsen.

SAS gjør nå alt de kan for å få selskapet lønnsomt.

— Nå har man fremlagt en plan for å redusere kostnader som vil sette SAS i en helt annen situasjon og legge grunnlag for økt lønnsomhet. Uten dette ville det gått galt på ett, eller annet tidspunkt, sier Jakobsen.

— Oppgjør med stivheten

Analytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank sier det er umulig å vite om spareplanen og kuttene SAS nå har lansert er tilstrekkelig til at selskapet overlever på lengre sikt.

— Det avhenger også av hva konkurrentene foretar seg. Vi har sett adskillige spareplaner, men det har ikke vært tilstrekkelig fordi konkurrentene også har innført spareplaner. Dette er likevel et signal om at dette er det endelige oppgjør med den stivheten i SAS-organisasjonen som har hindret SAS i å være konkurransedyktige i markedet, sier Pedersen.

Han tror en eventuell økning i billettprisene vil kunne skremme kundene vekk.

— Kundene liker SAS, men prisene er under press. SAS kan ikke tro at de kan heve prisene og samtidig holde på kundene. De må kutte seg til økt lønnsomhet, sier Pedersen.

To store utfordringer

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole peker på to store utfordringer for SAS.

— De skal selge unna eiendeler, men hvem skal kjøpe. Jeg vet ikke om det finnes kjøpere til bakketjenesten, til en pris det er verdt å selge til. Jeg tror heller ikke SAS ønsker å selge Widerøe. Det kan være de blir nødt, men jeg vet ikke hvor lønnsomt det vil være, sier Steen.

Det andre er kuttene som skal gjennomføres.

— Kuttene må til, men jeg er ikke sikker på om det er nok forståelse blant de ansatte til å få gjennomført, påpeker Steen.

At administrerende direktør Rickard Gustafson nå kutter lønnen sin med 20 prosent sier han er et bra signal.

- Tror du SAS vil øke prisene for å øke lønnsomheten?

— De kan ønske det, men det går bare hvis kundene aksepterer det. Skal de heve prisen må de gjøre noe som gjør at folk foretrekker SAS ytterligere. Det ser ikke ut til å være situasjonen i dag, sier Steen.