En del av sparepakken i det kriserammede skandinaviske selskapet innebærer at Widerøe, SAS Ground Handling og en rekke eiendommer skal selges, noe som skal gi rundt 2,6 milliarder friske kroner i kassen.

Flere aktører den danske næringslivsavisen Børsen har snakket med, sier det er et optimistisk mål.

— Jeg sier ikke at det er uoppnåelig, men når jeg ser på hva de eiendelene er verdt, så er målet ambisiøst, sier senioranalytiker Jacob Pedersen i Sydbank. Han sier et salg er viktig fordi det både vil redusere gjelden i SAS-systemet og gi en langt mindre komplisert organisasjon.

Widerøe-salg kan ta tid

— Widerøe er verdt 0,9 til 1,3 milliarder. De andre områdene er det stort sett umulig å komme med et fornuftig overslag for, men 2,6 milliarder totalt er absolutt i det øvre sjiktet av det jeg ville satt opp, sier Pedersen.

Fagredaktør Ole Kirchert Christensen på reisenettstedet check-in.dk mener SAS kan ha satt det beløpet av taktiske årsaker og at SAS kan ha lagt inn et «prutningsmonn» og er villig til å akseptere en lavere pris. Han tror salget av bakkeselskapet vil gå raskt, mens det kan ta noe lengre tid å avhende Widerøe.

De som har meldt sin interesse for å kjøpe det regionale selskapet er Braathen-arving Per Braathen samt en gruppe piloter anført av Ole Giæver og en ekstern investor. I tillegg er det spekulert i om Torghatten Trafikkselskap eller britiske Flybes' finske datterselskap kan ønske å overta Widerøe.