Bakevarekjeden har åpnet en kafé midt i Tripoli som første amerikanskefranchisekjede, skriver CNN.

Den Atlanta-baserte kjeden har også konkrete planer om å entre det algeriske, tunisiske og marokkanske markedet, opplyser Mike Shattuck, president i Focus Brands International.

Det er ikke mer enn halvannet år siden urolighetene hersket i Libya da befolkningen startet opprøret mot Gadaffis regime. Ti måneder senere ble diktatoren drept. Siden da har folket tatt landet tilbake, og tidligere i sommer ble det første demokratiske valget på over 60 år på vellykket vis gjennomført.

Nå som Gadaffis regime er historie aner nå flere kjeder muligheten for å etablere seg i landet.

Cinnabon-kafeen ligger midt i Tripolis finansdistrikt, og har vært åpen siden starten av juli.

Vil åpne minst ti nye kafeer

I løpet av de nærmeste fire årene planlegger kjeden å åpne ytterligere minst ti filialer i Libya.

— Vi ser at det er enda større mulighet her i landet, sier Shattuck.

Selskapet startet seriøst ekspanderingsplanene i Libya to år tilbake da amerikanerne sanksjonerte mot landet. Ifølge Shattuck har selskapet fått en rekke henvendelser om å etablere kjeden i landet fra libyere som bor utenlands.

Fornuftig vekststrategi

— De var allerede kjent med merkevaren og ytret frempå for å innføre den i Libya, sier Focus Brands International presidenten.

— Vi var allerede etablert i alle store markedet i Midtøsten. Å ekspandere inn i Libya virket fornuftig som en del av vår voksende markedstrategi, sier Shattuck til CNN.