Nyheten om kjøpet kommer samme dag som selskapet som eier American, AMR, kunngjorde et tap på halvannen milliard kroner i årets andre kvartal.

Rekordkjøpet fordeles på 260 av den nyeste versjonen av Airbus A320 og 200 Boeing 737, som alle skal leveres mellom 2013 og 2022, skriver NTB.

I tillegg har selskapet opsjon på ytterligere til sammen 465 fly fra begge fabrikker.

Kontraktene er et betydelig nederlag for Boeing, som siden slutten av 1980-tallet har vært eneleverandør av fly til USAs tredje største flyselskap. I dag har American Airlines ingen Airbus-fly i sin flåte på over 600 fly.

American har fløyet med Airbus tidligere, men pensjonerte det siste av dem, en håndfull A300, i 2009, skriver New York Times.

Drivstoffeffektive motorer

Selskapet var på nippet til å inngå kontrakt utelukkende med Airbus om alle flyene, og Boeing måtte sette inn alle sine forhandlingsevner for å hale i land en bit av kjøpet, skriver NTB.

Listeprisen på de bestilte flyene er 40 milliarder dollar, men flyselskap pleier å få store rabatter ved kjøp av mange fly på en gang.

Det er de nye mellomdistanseflyene Airbus A320neo med avanserte drivstoffeffektive motorer som har tiltrukket American Airlines.

For å få en kontrakt med American Airlines måtte Boeing love å utvikle en oppgradert versjon av sine gamle 737-fly, 737 NG, med nye motorer som bruker mindre drivstoff enn de nåværende.

Inntil nylig har Boeing avvist tanken på en ny versjon av 737, som er det mest populære passasjerflyet i verden og ryggraden i mange flyselskaper, fordi man i stedet ville utvikle et helt nytt fly.

Når alle de, drivstoffgjerrige flyene er på plass regner American med redusere sitt totale drivstofforbruk med 15 prosent.

Gammel flypark

American har en av de eldste flyparkene av de største flyselskapene i USA, skriver New York Times, med en gjennomsnittlig alder på 15 år.

Så mange som over 200 av Americans fly i dag er McDonnel-Douglas MD-80. Flytypen gikk ut av produksjon i 1999 og maskinene som American har er i gjennomsnitt 20 år gamle.