Amazon fjerner upopulære varer fra sine hyller. Administrerende direktør Jeff Bezos informerte onsdag sine ansatte i en epost om hestekuren selskapet må gjennom etter at salget svikter. Ledelsen går kritisk gjennom virksomheten for å tjene penger. Målet er et å gå med overskudd i årets tre siste måneder.

— Jeg trenger ikke velge mellom 50 ulike brødristere. Dette er den smarte måten å gjøre ting på, sier analytiker hos Robertson Stephens, Lauren Cooks Levitan, til Wall Street Journal.

Amazon.com slo seg opp som en nettbasert bokhandler, men utvidet tidlig med musikk og video. Siden er varesortimentet blitt enda bredere og inneholder nå det meste fra spiker til TV-apparater. Nettselskapet konkurrerer også med eBay på auksjonsmarkedet.

Dette har kostet både profesjonelle og private investorer store penger. Nettforhandleren har blødd stygt siden starten og har aldri levert et overskudd siden juli 1995.

Sparker 1.300 ansatte Samtidig svikter salget. Nedbremsingen i USAs økonomi rammer også verdens største nettbutikk hardt. Tidligere i uken meldte Amazon.com at de kuttet sine optimistiske salgsforventninger for 2001 og sier opp 15 prosent av staben. Det er den kraftigste nedbemanningen noensinne i det som hittil har vært sett på som selve bjellesauen i internettmarkedet.(Origo)