Det må ha klirret kraftig i kaffekoppene på Skateflu-restauranten da vi kom dundrende. For hurtigbåten står bom fast inne i det trange havnebassenget i Ålesund. Det hjelper verken å kjøre manøverspakene for vannjet i A— eller V-stilling.

— Jeg tror dette er en sak for testpilotene, sier Ove Bjørneseth til kollega Arne Styve, - vi får holde oss til datafaget...

De to høyskolelektorene i slutten av 30-årene har hektiske førjulsdager på Høgskolen i Ålesund. Den nye hurtigbåtsimulatoren skal være klar når studentene, eller kadettene som det heter i marin høyskoleutdanningen, kommer tilbake etter nyttår.

— Dette er artigere enn PlayStation... Det synes også den 12 år gamle sønnen min. Når han er med meg på jobb, er han sysselsatt i timevis, sier Ove.

Matematiske modeller

Arne slår den visuelle horisonten for «Havnebassenget i Ålesund» av, mens Ove justerer ny farled ut og vekk fra Moljegapet. Men før vi er kommet ut av moloåpningen, kjennes et dunk... Sneiet vi Moljalykta med akterenden? Hørte vi dunket?

— Bare en illusjon, men fint at det virker slik på dere, sier Ove. Det er riktig at vi tok bort i fyrlykten på moloen. Ove har problemer med de elektroniske sjøkartene. Kartene har alltid en annen målestokk i havneområdene enn ute i åpnere farvann. - På en eller annen måte må vi få skroget til å synkronisere sin egen størrelse når fartøyet beveger seg fra en kartmodell til en annen.

Ove som nå sitter som styrmann, legger kursen nordover og går mot Godøya og Giske. Mens Arne, i kapteinssetet styrbord, tar seg en pause og ser sløvt i radaren.

Motorene blir hissigere. Det går kjapt å komme opp i 35 knop.

Føler hestekreftene

Ja visst, det er moro å kjøre hurtigbåtsimulator. Alvorlig moro.

Moro fordi vi føler at hestekreftene i «Flying Cat 40» er reelle, og at vi virkelig går nærmere og nærmere Giskebrua... Alvorlig fordi oppgaven er seriøs nok. Simulatoren skal forebygge mulige tragiske ulykker langs den ruskete norske kysten.

— Kan vi skifte til dårlig vær under broen?

— Det kan vi... Gi oss tåke og regn!

Ove gir beskjed til «maskinisten» som sitter i etasjen under, fordi en annen av skolens skipssimulatorer i dag kjører kurs for polske sjøfolk. De skal bemanne Farstad Shippings nybygde supplyskip. Akkurat nå er «Far Symphony» på vei inn i den visuelle horisonten av Europort i Rotterdam.

— Ganske artig med slike modeller. «Far Symphony» er ikke engang kommet i fart, den ble døpt i forrige uke. Vi bygget simulatormodellene av skip og maskin på basis av tekniske beskrivelser og tegninger... Vi kunne faktisk ha begynt kursing av mannskap før skroget var sjøsatt.

Stor dugnadsinnsats

Hurtigbåtsimulatoren som nå tunes, blir den fjerde på Høgskolen i Ålesund. Båtens tegninger og tekniske spesifikasjoner er matet inn i avanserte matematiske modeller. Så langt er dette den eneste simulatoren som tilfredsstiller de krav som Sjøfartsdirektoratet etter hvert kommer til å sette for trening av hurtigbåtmannskaper.

— Er det Sleipner-ulykken som utløste prosjektet?

— Nei, vi begynte planleggingen lenge før det. Det første avslaget om offentlig støtte fikk vi uken før Sleipner-ulykken i 1999. Men selv etterpå har det vært tregt å skaffe midler. Hadde det ikke vært for prosjektlederen Norvald Kjerstad, velvilje i næringslivet og dugnadsinnsatsen blant studenter og lærere her på skolen, ville vi ikke ha fått dette til.

Drives av 14 pc-er

Det blir varmt i cockpiten. Til sammen 14 pc-er og åtte-ni projektorer sørger for at hurtigbåtsimulatoren gjør de 3D-operasjonene den skal... Senere skal elektromotorer monteres og sørge for skaking og risting. Sammen med lydeffekter skal det bli realistiske vær- og bølgeforhold i det knapt 40 kvadratmeter trange simulatorrommet. Fra stamping opp og ned, rulling til siden og forover. Alt mens hurtigbåten farer i maksfart gjennom naturtro værforhold og kystlandskaper.

— Hurtigbåtsimulatoren er enestående i verden, sier Ove Bjørneseth. Han vet hva han snakker om. For før han kom til Høgskolen i Ålesund arbeidet han med å utvikle fremtidens kampfly ved et forskningsinstitutt i Seattle.

— Det er enestående hva vi har fått til for under tre millioner kroner. I supercockpit-prosjektet i USA hadde vi tolv millioner dollar å rutte med over fire år. Ingen blunket da vi ba om en Silicon Graphics-maskin til åtte hundre tusen dollar... Her ved Høgskolen i Ålesund gjør vi det langt billigere. Men vi bruker alltid nyeste standard pc-er i simulatorene. Det skjer ved at vi får førsteretten til skolens årlige innkjøp av pc-er. Etter et år arves de av de andre avdelingene på skolen.

Studenter og lærere ved Høgskolen i Ålesund har gjort ferdige databilder og animerte horisonter fra Stad til Trondheim. I tillegg til innseilingen til Mongstad og horisonter i Oslofjorden.

— Hva med hurtigbåtrutene sørover fra Stad?

— Vi begynner nå arbeidet med å lage dataanimasjoner for Stad-Bergen. Målet er å digitalisere hele norskekysten, inkludert Svalbard.

Feil horisont

Det kommer ingen gråvær ved Giskebrua. «Maskinisten» har lagt inn feil horisont. For mens vi snakket får vi en nattsvart Vigra i front. Over radiomasten blinker en stjerne, og innflygingslysene på flyplassen trer livaktig frem med en lysende rød stripe som går over i gult.

— Gå etter lyktene, kommanderer «kaptein» Arne Styve. - Rødt for babord, og grønt for styrbord...

— Jeg har dem, svarer Ove Bjørneseth, - deeer! Der smatt vi under!

De to høyskolelektorene slår håndflatene mot hverandre. - Yeh! Under Giskebrua midnattstid...Vi kan snart ta eksamen!

— Med dere gikk i 8,4 knop?

— Uff. Det var ikke bra.

<b>BAK FASADEN:</b> I kurssituasjonen skal kaptein, styrmann og maskinsjef sitte sammen og oppleve de samme bevegelsene i båten. Vossingen Arne Styve og voldingen Ove Bjørneseth, som i det daglige er lektorer i datafag, har plassert seg som henholdsvis kaptein og styrmann.<p/>TOR HØVIK (foto)
<b>VISUELL HORISONT:</b> Cockpiten er en kopi av cockpiten i Fjellstrand-modellene Flying Cat, og innredet nøyaktig som MS «Mørejarl» på Fjord 1s rute Kristiansund-Trondheim. Her er den på vei inn mot den visuelle horisonten av Ålesund. Om litt møter den andre fartøy på vei ut.<p/>TOR HØVIK (foto)
<b>JUSTERING:</b> Det er lagt mye arbeid ned i å bygge 3D-modeller som gjengir livaktige horisonter. Ingen tvil om at MS «Mørejarl» går mot Aksla og Ålesund.<p/>TOR HØVIK (foto)