«Hun er en godhjertet, enkel, smart og kjærlig jente med høy moral.» Slik starter gjerne en profil på Shaadi.com (oversatt: Bryllyp.com), en av verdens største nettdating-sider. Her er de fleste annonsene lagt ut av indiske foreldre på vegne av sine barn, og informasjonen som ramses opp er ikke snau. Kandidatene kan vurderes ut ifra kaste, klasse, familiebakgrunn, utdannelse, blodtype, foreldrenes yrke og til og med hvor mange av deres søsken som allerede er gift. Foreldrene kan lete i et nærmest ubegrenset antall profiler, komplett med bilde og stjernetegn.

Det er imidlertid ikke det eneste stedet de kan søke partnere til sine barn. Dersom de ikke finner mulige ektefeller i nærmiljøet, bugner avisene over med rubrikkannonser. Og nå kan de altså også finne ektefeller på TV.

Alle kort på bordet

En som har brent seg på forelskelsens rus opptil flere ganger, kan kanskje medgi at Indias arrangerte ekteskap har noe for seg. Verdier – både fysiske og moralske – legges på bordet allerede innledningsvis. Eventuelle uenigheter omkring bosted, antall barn og deres oppdragelse avklares på forhånd. Kandidatenes positive og negative egenskaper kartlegges og settes opp mot hverandre. Det hele minner litt om en ansettelsesprosess, men nettopp derfor har kanskje disse ekteskapene bedre sjanser for å lykkes.

Markedsføring

Prosessen forutsetter selvfølgelig at foreldrene er gode til å markedsføre sitt avkom. Ikke alle er like flinke, for eksempel familien som – sikkert i beste hensikt – var tidlig ute med å fortelle om sønnens fysiske skavanker. I den sparsommelige rubrikkannonsen i en indisk riksavis nevnte de sønnens alder, høyde og inntekt, som alt var helt gjennomsnittlig. Ellers skrev de kun følgende: «Sønnen vår har et lite genitalt problem. Men han kan reprodusere uten problemer.»

India har godt over en milliard innbyggere, men det er likevel vanskelig å tro at de fikk mange brev. Enkelte ting er det som kjent best å vente til tredje date med å meddele.