Vinmonopolet solgte 6,2 millioner liter drikke i forrige måned. Øverst på salgsstatistikken, målt i antall liter, troner varegruppen svakvin som inkluderer rødvin og hvitvin.

Varegruppene som derimot økte mest i august, målt i prosent, inneholder selv lite, eller ingen alkohol.

Det var salget av alkoholfri drikke som økte aller mest. Oppgangen var på hele 35,3 prosent i august sammenlignet med samme måned i fjor.

Deretter følger en fredagsfavoritt for mange, nemlig ølet. Salget av øl økte også markant i august med en vekst på 34,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Starter på Oslo Vest

— Det vi ser er at det er en strukturendring på gang i salget vårt. Folk kjøper i økende grad de lyse og lette varekategoriene. Brennevin og rødvin går ned. Hvitvin, musserende, rosévin, øl og alkoholfritt går opp. Disse trendene starter først på Oslos vestkant og så brer det seg derfra, sier pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet.

Han peker på at mange er opptatt av å leve sunt.

— Man spiser mer sushi, kylling og andre lette matvarer. Dette gjenspeiles i salget vårt. Det alkoholfrie salget øker fordi vi har fått flere kortreiste produkter inn i sortimentet, sier Nordahl.

Røvin på topp

I august ble det solgt 3,1 millioner liter rødvin hos Vinmonopolet og det er dermed den mestselgende varegruppen.

Nordmenns favoritt er rødvin fra Italia med Spania og deretter Frankrike på topp tre-listen, målt i antall liter.

Salget av hvitvin var på 1,6 millioner kroner i forrige måned og hvitvin fra Tyskland er den soleklare favoritten blant hvitvinskjøpende nordmenn.