I oktober 1990 omkom fem personer da et redningshelikopter fløy inn i fjellveggen vest på øyen Alden i Askvoll i Sogn og Fjordane. Havariet skjedde i forbindelse med søk etter en savnet tråler.

Mandag kveld kan det ha gått tapt like mange menneskeliv i en helikopterstyrt i Eidfjord. Tre er bekreftet omkommet — to er fortsatt ikke funnet.

Airlift-helikopteret var leid inn av hyttebyggere og var i ferd med å fly disse inn på fjellet da ulykken skjedde.— Det vi har fått opplyst, er at et av våre helikoptre har havarert i Ullensvang. Det var fem personer om bord, fire passasjerer og piloten. Alle er omkommet. En av Airlifts mest erfarne piloter mistet livet, sammen med fire passasjerer, sier talsmann for helikopterselskapet Airlift Gunnar Nordahl til NRK.

Politiet kan tirsdag morgen ikke bekrefte at fem personer omkom. Så langt er tre funnet døde.

— Vi har fått melding om at det var fem personer om bord, inkludert piloten, men har ikke fått dette endelig verifisert, opplyste politimester Geir Gudmundsen i Hordaland politidistrikt til NTB sent mandag kveld.

Eurocopter

Piloten på helikopteret av typen Eurocopter AS350 B3 var tilknyttet Airlift-basen i Kinsarvik.

— Det er sannsynligvis verdens mest brukte helikopter. Det er et solid, driftssikkert helikopter og populært blant alle som driver med helikoptertransport, forteller Airlift-talsmannen om helikoptertypen som styrtet i Hardanger.

Airlift har i alt elleve helikoptre av typen som styrtet mandag.

Airlift har vært involvert flere alvorlige helikopter-ulykker. De siste 15 årene har selskapet opplevd fem dødsulykker, men ikke siden 1996, da fire personer omkom under en styrt i Førdefjorden, har selskapet opplevd en ulykke med større omfang.

Ulykkene

Airlift har en flåte på 17 helikoptre. De driver med redningstjeneste, transport og tunge løft. Selskapet har hovedkontor ved Førde lufthavn, men opererer også fra Kinsarvik og har rundt 80 ansatte.

Ifølge Wikipedia har selskapet vært involvert i åtte ulykker siden 1996:

Juli 2005: Et Airlift Eurocopter AS 350B2 ble betydelig skadet da det kom bort i en konteiner under landing ved Gåvardsvann i Hordaland. Ingen personskade. Se Havarikommisjonens rapport.

Mai 2005: Mann (39) døde etter en helikopterstyrt ved Kolsåstoppen i Bærum. En person ble alvorlig skadet og fem lettere skadet. Helikopteret var et Airlift Eurocopter AS 350B2. Se Havarikommisjonens rapport.

Airlift fikk midlertidig flyforbud etter denne ulykken

Desember 2003: Et Bell 212-helikopter flyr rett i isen og synker på Svalbard. Begge de to ombord overlever. Se Havarikommisjonens rapport.

2002: Et Airlift Eurocopter AS 350B2 tapte kontroll og landet hardt ved Dale i Sogn og Fjordane. Ingen personskade. Se Havarikommisjonens rapport.

November 1999: Et Airlift-helikopter havarerer ved Lågehellernuten i Ullensvang. To menn omkommer. Pilot og en sju år gammel gutt overlever. Se Havarikommisjonens rapport.

April 1998: Airlift-helikopter styrter like ved Tyinnvannet i Jotunheimen. En omkommer, to blir alvorlig skadet. Se Havarikommisjonens rapport.

Oktober 1996: Fire personer omkommer da Airlift Eurocopter SA365N ambulansehelikopter flyr inn i en høyspentkabel ved Vevring i Førdefjorden i Sogn og Fjordane. Se Havarikommisjonens rapport.

Mars 1996: Sju personer er om bord i et Eurocopter AS332L Super Puma-helikopter som havarerer i Wijdefjorden på Svalbard. Alle overlever, to ble skadet. Se Havarikommisjonens rapport.

Styrtet i sjøen

Men Airlift er ikke alene om flyulykker med fatale følger:

Senest 27. januar i fjor styrtet et helikopter i sjøen utenfor Horten. Alle de fire om bord mistet livet.

Det var to Robinson R-44 Astro helikoptre som fløy i formasjon. Ifølge VG var flyene på vei inn i et tåkeområde ved Horten, da det ene gikk opp for å sjekke flyforholdene.

Tre personer omkom og to ble alvorlig skadd da et russisk helikopter styrtet på Svalbard i mars i 2008. To personer mistet livet da et helikopter styrtet like ved flere bolighus på Voss september 2006. Helikopteret styrtet på Ringheim, på vei opp mot skianlegget Bavallen. Styrten skjedde i et område med flere hus, og fere vitner skal ha sett ulykken.

Verst i Nordsjøen

De mest alvorlige ulykkene har skjedde i i Nordsjøen. 12 personer omkom i en styrt på Helgelandskysten i 1997. På 1970-tallet omkom 34 personer i tre ulykker med Sikorsky-helikoptre. 9. juli 1973 måtte et helikopter med 17 personer nødlande på vei fra boreriggen Gulftide til Stavanger. Fire av de 17 om bord omkom, ifølge NTB.

23. november 1977 omkom alle 12 som var om bord da et helikopter gikk i sjøen på vei fra Stavanger til Ekofiskfeltet. Ulykken ble betegnet som et mysterium, men Flyhavarikommisjonen mente at flyet kunne ha kollidert med en stor fugl.

Et halvt års tid etter, 26. juni 1978, omkom alle de 18 om bord i et Sikorsky-helikopter fra Helikopter Service som styrtet 87 nautiske mil nordvest for Bergen. 13 av de omkomne var nordmenn. Årsaken til ulykken var trolig at et hovedrotorblad løsnet fra sitt feste i rotorhodet, mente Flyhavarikommisjonen.

(Kilder: NRK, NTB, VG, Wikipedia, Airlift.no, BTs arkiv)

FEM OMKOM: Redningsskøyten Hjalmar Bjørge leter etter helikopterulykken ved Alden i Askvoll i oktober 1990.
MARITA AAREKOL (arkiv)
STYRTET VED BOLIGOMRÅDE: To personer mistet livet da et helikopter styrtet like ved flere bolighus på Voss september 2006.
JAN M. LILLEBØ (arkiv)