Aftenposten omtalte for første gang den norskutviklede askedetektoren i desember i fjor. I fagmiljøet ved Norsk institutt for luftforskning (NILU) hadde forskere utviklet flymonterte kameraer som kunne analysere vulkanske askeskyer på stor avstand, og på den måten unngå situasjoner som i apil 2010.

Da satte utbruddet i Eyjafjallajökull hele den europeiske flyflåten på bakken.

Airbus tester askedetektor på egne fly

Nå har det lille selskapet Nicarnica Aviation, som er opprettet av NILU for å markedsføre og utvikle teknologien, tatt et viktig steg videre. De har spikret en avtale med Airbus om testing og videreutvikling av teknologien.

— Denne avtalen viser den kommersielle interessen som ligger i denne løsningen, og det vil skape fortgang i arbeid med å få godkjent teknologien med Airbus som partner, sier forretningsdirektør John Ackerman i Nicarnica til Aftenposten.no. Han er også utviklingsdirektør i NILU.

Samarbeider med easyJet

Han mener avtalen er «hva alle små selskaper drømmer om», og mener de nå nærmer seg muligheten for å selge askedetektoren på det internasjonale markedet.

— La meg si det slik: Airbus er kun interessert fordi de ser de kommersielle mulightene som ligger i denne løsningen. Hadde de ikke gjort det, så ville de ikke inngått denne avtalen, sier Ackerman.

Det britiske lavprisselskapet easyJet er fra før med på utviklingsprosjektet. Nicarnica regner nå med at støtten fra Airbus gjennom testrunder og godkjenningsprosessen vil halvere tiden det vil ta å få askedetektoren på markedet. Ackerman tør ikke si sikkert når det kan skje, men understreker at det «vanligvis ville tatt flere år».

Inntekter går til forskning

Om oppfinnelsen blir en kommersiell suksess, vil inntektene gå tilbake til videreutvikling og forskning både i Nicancia og eierselskapet NILU.

— Inntekter som går til til NILU vil brukes til å utvikle et forskningsfond som skal øke fleksibiliteten innen NILUS kjerneområder, forteller Ackerman.