— Nordmenn kan være litt for lite kritiske til hvilke nettsteder de handler hos, sier regiondirektør Pia Kleppe Marken i Forbrukerrådet.

I de siste årene har det dukket opp flere små norske nisjebutikker på nettet. Men når disse vokser seg større har Forbrukerrådet sett flere tilfeller av at eieren får problemer.— Dette er ofte privatpersoner som vil gjøre penger ut av hobbyen sin og oppretter enkeltmannsforetak, men de forsvinner gjerne når eieren går lei eller får problemer med å levere varene.

Blir lei eller får problemer

I fjor kom en storm av klager til Forbrukerrådet mot Motedronningen som selger klær på nettet. Kundene hadde betalt på forhånd, men klærne ble aldri levert.

— Vi ser fryktelig mange sånne eksempler, fortsetter hun.

Ved betaling med kredittkort kan kunden ha rett til å få pengene tilbake hvis dette skjer.

— Nordmenn har imidlertid fått meg seg at man skal være forsiktig med å gi ut kredittkortnummer og har gjerne betalt på forhånd kontant. Men ved kredittkortbetaling har kunden større sikkerhet, da man kan få tilbake penger fra kredittgiveren, fortsetter hun.

Har nettsiden en sikker kobling, er det også helt trygt å betale med vanlig bankkort.

— Det kan du sjekke ved om det står https i adressefeltet, forklarer Marken.

Europamestere i netthandel

Syv av ti nordmenn handler på internett Ifølge EUs eget statistikkbyrå, Eurostat. Som BT skriver i papiravisen i dag gjør det oss til europamestre i netthandel.

Ifølge førstelektor Ragnvald Sannes ved Handelshøyskolen BI er årsaken til nettiveren blant annet at skepsisen er borte og vi er blitt trygge til å betale på nettet.

Marken understreker at norske nettbutikker i utgangspunktet er trygge, og anbefaler bruk av kredittkort eller å kjøpe gjennom betalingstjenesten PayPal.

PayPal er en internasjonal tjeneste som fungerer som en tredjepart mellom selger og kjøper. Har ikke kunden fått varen innen 40 dager sendes pengene i retur.

— Problemet med PayPal er dersom leveringstiden på varen du kjøper går over 40 dager. De så vi blant annet da Ipad ble lansert. Det var mange gode tilbud på nettet, men på grunn av stor etterspørsel kunne det fort ta over 40 dager før kunden fikk den.

Sjekk totalsum og leveringstid

Marken gjør oppmerksom på at nettkjøp går inn under angrerettsloven.

— Er du ikke fornøyd kan du angre, og du har da fjorten dager på deg. Vilkårene bør imidlertid leses nøye først.

Hun legger til at man aldri skal gi fra seg mer informasjon enn nødvendig.

— Personnummer skal du være forsiktig med å gi ut. I tillegg er det viktig å dobbeltsjekke totalsum og leveringstid, forklarer hun.