Nå er Panaxia konkurs og sentrale personer i selskapet er under etterforskning for økonomisk kriminalitet. Flere av selskapets kunder mener penger er blitt borte på mistenkelig vis.

Dermed risikerer et stort antall kioskeiere å tape penger. I norske kroner tilsvarer Reitans savnede beløp i underkant av 75 millioner. Det er Reitan-tilknyttede 7-Eleven og Pressybrån-kiosker som har brukt Panaxia til å sikre penger.

Vet ikke hvor mange

Reitangruppens regiondirektører jobber nå på spreng med å få oversikt over hvem som savner penger – og hvor mye som er blitt borte.

Det sier Helena Ekdahl i Reitan Convenience (tidligere Reitan Servicehandel) Sverige til Aftenposten.no.

— Vi håper naturlig nok at vi får penger tilbake. Det pågår en etterforskning som bobestyreren tar hånd om, sier hun.

Reitan Servicehandel har rundt 500 franchisetagere i Sverige, men Ekdahl kunne torsdag ettermiddag ikke si akkurat hvor mange som nå savner penger på konto. Det norske familieselskapet har varslet at det vil stille opp for kjøpmenn som blir rammet av tapene.

— Det er viktig for Reitan Convenience å være en god samarbeidspartner og vise at vi har et robust franchisesystem. Vi har derfor kommunisert til våre kjøpmenn at vi vil hjelpe til skikkelig økonomisk, sier administrerende direktør for Reitan Covenience, Magnus Reitan i en pressemelding.

Stor oppmerksomhet

Panaxia-konkursen rammer store deler av det svenske næringslivet og får naturlig nok bred oppmerksomhet i Sverige. Selskapet hadde en markedsandel innen verditransport på 25 prosent da det gikk overende.

I en pressemelding fra selskapet 14. september opplyser selskapet at penger som er telt opp etter at konkursen inntraff er lagt på et sikkert kontantlager og på en nyåpnet klientkonto.

Men seks dager senere har altså ikke Reitans kjøpmenn sett snurten av sine 85 millioner svenske kroner.

lms@ap.no