• Det er meningsløst å avskrive folk på grunn av en viss alder. Jeg vil være med i det levende livet, sier Ola Hiis Bergh.

Den tidligere turistsjefen har stål i begge hofter, og ståltro på en ny idé om hvordan lokke verdens aller rikeste til de vestlandske fjordene. På visittkortet står det «manager, Superyacht Norway».

— Alle gleder seg til å bli pensjonist, friheten og alt de skal gjøre. Men for mange blir det en overraskelse. De får for lite å gjøre på.

Mannen som kunne ha nytt pensjonistlivet på 18. året, kommer så å si rett fra møter med reiselivsoperatører i Oslo og på Sørlandet. Omgitt av sine gjester far Spania og England sitter han på flybridgen til en 40 fot store luksuscruiser i fin fart over Selbjørnsfjorden.

— Da jeg sluttet i familiebedriften Florvåg Verk som 50-åring, var det vanskelig å finne ny jobb. Ingen ville ha en 50-åring. Og jeg kunne ikke ta hva som helst ettersom jeg måtte forsørge familien og mine fem barn. Til slutt fikk jeg en bankjobb på Askøy. Senere løsnet det, og jeg fikk tilbud om jobben som turistsjef i Bergen. Nå vil jeg jobbe mer. Årene fra 70 har vært de mest interessante, sier Hiis Bergh.

De rikeste av de rike

Han har en ny forretningsidé på gang: Han vil ha verdens aller rikeste og deres overdådige superyachter til Bergen, Bekkjarvik, Lofthus og Skjolden.

— Superyacht-markedet er i vekst. Både svensker, dansker og baltere jobber med det samme. Vi må være først, og noen må gå i spissen.

Vinden røsker i den fyldige, grå hårmanken. I dag er det Austevoll som gjelder: Det er bølger og blått hav, nybygde bløtkakehus, hvite millioncruisere og store trålere med landligge. Det er oppdrettsanlegg med 1,6 millioner laks i merdene og det er utsikt til den glinsende isen på Folgefonna.

— Vi kan tilby en unik opplevelse, noe autentisk og rent som ikke Middelhavet har. Det er dette nisjen med velstående turister vil ha.

Hiis Bergh gestikulerer, forklarer og forteller på inn- og utpust: Hvordan få de virkelig rike til å legge igjen mer penger på Vestlandet.

Selskapet Norway Superyacht Services AS er nettopp registrert i Brønnøysundregistrene, med blant andre Austevoll-reder Inge Halstensen, hotelldirektør Edmund Utne på Ullensvang og havnevesenet i Aurland på eiersiden.

Innovasjon Norge har stilt opp med 100.000 kroner.

Bekkjarvik i verden

Nå er neste steg å skaffe internasjonal åtgaum for Vestlandet som superyacht-destinasjon. Hiis Bergh har fått en fotograf og redaktør av et Superyacht-magasin til Vestlandet for å vise frem det han har å by på: nye kaianlegg, frisk luft, fisk og krabbe, kongeørnen i grantoppene ute på holmen, og hvite duker og en europeisk mester i kokkekunst i Bekkjarvik.

Reisefølget ankom Austevoll etter å ha besøkt Gudvangen, Flåm, Skjolden og Hardanger.

— Poenget er at man aldri må slutte å tenke nytt. Nye tider krever nye løsninger. Vi må tro på nye ideer, sier Hiis Bergh.

Det forsøkte han de 14 årene han var reiselivsdirektør i Bergen. Det gjorde han i alle oppdragene som konsulent etter pensjonsalder, blant annet for å bygge ny cruisehavn i Skjolden og i Eidfjord.

— Spørsmålet var i sin tid hvordan gjøre «Norway in a nutshell» til et helårstilbud. I år har vi økt med 3000 besøkende fra januar til mars i forhold til i fjor. Det er fantastisk, sier Hiis Bergh.

Nå kjører han gjestene sine til Flesland, for selv å dra videre Hamburg for å ha møter med nye reiseselskaper.

Så til Monaco. Det er der nede på milliardærenes lekeplass ved Middelhavet - på Monaco Superyachtshow - de store fiskene finnes.

Oligarken Roman Abramovitsj med sin 155 meter «Eclipe» - verdens neste største yacht til tre milliarder. Vodka-multimilliardæren Yuri Scheffler med sin 134 meter «Serene» - verdens tredje største superyacht til rundt to milliarder. Eller Fox News-grunnleggerne Barry Diller sin 93 meter «Eos» - en av de største privateide seilskuter. Å fylle tanken koster over en million kroner.

En rapport viser at denne type turister kjøper varer og tjenester for 100.000 kroner i døgnet når de ligger til kai.

Hiis Bergh kjenner alle triksene etter et langt liv i turistbransjen for å bane seg vei gjennom Farrarier, Porscher og Lamborghinier for å kapre kunder.

— Du startet for over 20 år siden Cruise Norway. Har du innsett at det var feil å satse på masseturisme?

— Dagens cruiseturister er helt annerledes. Det er et problem at de bruker lite penger på land i Bergen, og enda mindre på småstedene. Dessuten forurenser de store cruiseskipene for mye. På den annen side: Hva hadde Bergen vært uten cruiseturistene? Dessuten er det ventet færre cruiseskip og flere havner vil begrense anløpene. Da er superyachtene er en mulighet.

Hiis Bergh vil følge sitt nye prosjekt til kai:

— Klarer man holde helsen ved like og kroppen i form, så kommer resten. Jeg har aldri røykt, aldri drukket alkohol og aldri rotet med fremmede damer. Kaffe og cola har jeg aldri rørt. Men et «kick» trenger også jeg. Jeg går til toppen av Askøys høyeste fjell hver annen dag, og jeg bader i sjøen hver dag - i hvert fall når temperaturen er over ti grader. Når det er gjort, føler jeg meg som et nytt menneske.