Konkurrenten til Tides flybuss har hatt det trøblete siden oppstarten i fjor. En av årsakene får BT oppleve når vi blir med en tur frem og tilbake til Flesland.

Fra flyplassen er det bare én passasjer i tillegg til oss.

— Det er første gang jeg tar dette selskapet. Jeg tenkte jeg skulle gi dem en sjanse, sier Gunnar Jordal, den enslige passasjeren.

Men få andre finner frem til den ytterste bussholdeplassen. Tallene fra selskapet viser at bussene har kjørt syv tusen avganger uten en eneste passasjer.

— I det lange løp kan vi ikke holde på slik. Vi har overhodet ingen planer om å gi opp, men vi må få likeverdige konkurranseforhold med Flybussen til Tide, sier Robert Aasmul, styreleder og fungerende daglig leder for Flybussbergen.

Amper stemning

Han legger ikke skjul på at selskapet til nå har tapt flere millioner kroner på satsingen. De helt tomme avgangene har alene bidratt til en minus på nesten fire millioner.

På Flesland føler Flybussbergen seg bortgjemt og glemt. Når passasjerene kommer ut døren fra ankomsthallen, er flybussen til Tide den første og mest naturlige de støter på. Først et godt stykke unna finner de som virkelig leter nøye, nykomlingens busser.

Dessuten har Flybussen eget personell som selger billetter rett utenfor utgangsdøren. De billettene kan kun brukes på Tides busser. Som et mottrekk har Flybussbergens sjåfører prøvd å kapre passasjerer i ankomsthallen, noe som har ledet til konflikter og amper stemning, som både BT og BA har skrevet om.

— Det har vært mye krangling. Noen ganger har det kommet sjåfører fra den andre flybussen og dratt vekk passasjerer som ville gå til oss. Jeg orker ikke å krangle hver dag, så jeg bare kjører ruten, sier Hussein Amelle, sjåfør i Flybussbergen.

Administrerende direktør i Tide, Roger Harkestad, avviser en slik virkelighetsbeskrivelse.

— Vi har drevet med dette i 50 år og prøver alltid å opptre profesjonelt, sier Harkestad til BT.

Fem busser til

Men Flybussbergen mener de ikke får like vilkår.

— I verste fall må vi stanse kjøringen for en periode inntil vi får en jevnbyrdig plassering med Tide på Flesland. Det er ganske håpløst når vi ikke får adgang til det vi mener er en offentlig holdeplass. Men det er ikke aktuelt å innstille nå, sier Robert Aasmul i Flybussbergen.

Selskapet satser tvert imot enda hardere. I mars kommer det fem nye busser, i tillegg til de fem som kjører i dag. Flybussbergen har søkt om å få kjøre til og fra flyplassen hvert 15. minutt når de nye bussene er på plass. Det er samme hyppighet som Tide har med Flybussen.

Det er ikke bare fra Flesland Flybussbergen kjører uten en eneste passasjer. Selskapet har også kjørt mange bomturer fra Bergen sentrum til flyplassen.

TØFF KONKURRANSE: Tallene fra selskapet viser at bussene har kjørt syv tusen avganger uten en eneste passasjer.
RUNE M. BERENTSEN

— Den veien er det likevel et visst passasjergrunnlag, særlig fra hotellene. Til flyplassen går det sånn noenlunde for oss, men fra Flesland er det vanskelig å få passasjerer, sier Aasmul.

Da BT tok turen, var det ni passasjer i tillegg til oss frem til Flesland. De fleste kom på ved Bystasjonen.

Føler seg motarbeidet

Flybussbergen mener Avinor favoriserer Tide ved å gi dem den beste plasseringen på Flesland.

— Vi føler oss direkte motarbeidet av Avinor lokalt i de ni månedene vi har holdt på, sier Aasmul.

Nå håper han at Avinor sentralt griper inn og gir selskapet likeverdige konkurranseforhold med Tide.

— Dette kan vi ikke gjøre noe med nå. Tide har i dag kontrakt og betaler for å stå der de er med Flybussen i cirka ett år til. Den kontrakten kan vi ikke bryte, men når den er løpt ut, kan vi se på forholdene på ny, sier lufthavnsjef Adelheid Nes.

— Det er dessverre også så trangt utenfor hos oss at det er vanskelig å finne andre løsninger, tilføyer hun.

Avinor skal snart i gang med å utvide og bygge om på Flesland. Da vil det bli lagt bedre til rette utenfor terminalen. Fra 2016 kommer også Bybanen til flyplassen.