Ledelsen i Swedish Automobile, som eier Saab, har sendt ut varsel om nedskjæringer, som blant annet betyr at 500 ansatte i Sverige må finne seg noe annet å gjøre, melder svenskemedier.

Saabs svenske arbeidsstokk eri dag på 3.400 ansatte.

I forrige uke signerte de kinesiske bilselskapene Youngman og Pang Da kontrakten som sikrer at Saab selges og — inntil videre - overlever.

De største kreditorene - både leverandører og myndigheter som Saab skylder penger - var mandag samlet for å høre om de store planene for å restrukturere og gjenopplive bilfabrikanten. Ved å støtte en slik prosess, ser kreditorene en større mulighet for å få inn noen av pengene som Saab skylder dem.

Alle kreditorene som uttalte seg under dagens møte, var positive til planene, ifølge di.se.

Som del av salget og restruktureringen, følger en omfattende innsparingsplan.

Saab til kineserne

Planen er å fortsette å skru sammen Saab-modeller i fabrikken i Trollhättan, men også i Kina, hvor den største salgsveksten er ventet.

Målsetningen er å komme opp i et årlig salg på 175.000 til 200.000 biler, hvorav en tredjedel vil selges i Kina. Overskuddet skal dermed komme i 2014.

— Det er absolutt nødvendig å raskt få ned kostnadene og tilpasse organisasjonen etter den situasjonen vi befinner oss i. Samtidig er det selvfølgelig en tung beskjed å måtte gi til de ansatte, som sitter på stor kompetanse og som, gjennom vår vanskelige tid, alltid har vist lojalitet, skriver personaldirektør Johan Formgren i informasjonsskrivet til de ansatte, ifølge E24.se.

— Dette kom ikke helt uventet på oss. Det ulykkelige med dette er vel at vi ikke rakk å informere våre medlemmer først. Nå kommer dere i mediene før oss, sier Håkan Skött i fagforeningen Metall til nettstedet.