– Flere og flere, spesielt de unge, er på nett via mobiltelefonen hele tiden. De vil ha små, enkle tjenester der man lett kan laste opp et bilde eller en melding. Sosiale medier som Facebook , Twitter og svenske Bilddagboken kommer til å ta et skritt videre i 2009, sier trendanalytiker Ole Petter Nyhaug i Synovate.

Nyere mobiltelefoner har ikke bare muligheten til å være på nett hele tiden, de kan også gi beskjed om hvor brukeren befinner seg for øyeblikket.

Det betyr at telefonen kan merke tekst og bilder du laster opp på nettet, slik at dine venner ikke bare kan se hvor du er, de kan også se det samme som du ser. Dessuten kan du se hvor vennene dine er, og de kan se hvor du er, via tjenester som Loopt.

– Dette kommer til å begynne å røre på seg i 2009. Etter hvert blir det knyttet opp mot markedsføring, slik at man enkelt kan finne for eksempel en kafé akkurat der man befinner seg, sier han.

Øyeblikksmediene vokser videre

– Det kommer fortsatt til å være viktig med sosiale medier, det vi kaller mikromedier, sier Nyhaug.

Det mest kjente av disse er Twitter, som fikk sitt store øyeblikk under terrorangrepet i Mumbai i november i fjor. Nettstedet spesialiserer seg på korte oppdateringer, gjerne via mobiltelefon, fra brukere over hele verden. I timene før de store mediene fikk oversikt over situasjonen i Mumbai var de korte meldingene fra lokale brukere nesten enerådende som kilde til oppdatert informasjon.

Men mikromediene brukes først og fremst til å holde seg oppdatert på hva venner og bekjente driver med. Listen over de siste postingene på Twitter inneholder stort sett meldinger av typen «Går og legger meg» og «Har nettopp kjøpt en kaffe med kanel og kakao».

Faksimile, Twitter.com

Verner om privatlivet For mediene har det etter hvert blitt rutine å sjekke Facebook-profilen til personer i nyhetsbildet. I bt.no-nyheten om at Olav Terje Bergo, avtroppende sjefredaktør i BA, blir etterfulgt av Anders Nyland, står følgende opplysning som et apropos til slutt i artikkelen:

«Anders Nyland er for øvrig en av Olav Terje Bergos mange venner på det sosiale nettsamfunnet Facebook.»

I fremtiden blir det vanskeligere å snuse opp slike private opplysninger, tror Nyhaug. 2009 kommer til å bli året da nettbrukerne virkelig blir opptatt av å hegne om sitt elektroniske privatliv.

– Dette er en tendens vi har sett de siste par årene. For ikke lenge siden kunne hvem som helst se 70 prosent av informasjonen på Facebook. Nå er dette nede i en halv prosent, sier Nyhaug.

Han tror dette skyldes at nettbrukerne har blitt oppmerksomme på de negative konsekvensene man utsetter seg for, hvis man legger ut informasjon om seg selv ukritisk på nettet.– Folk vil beskytte seg mot spionasje, mot å bli sett av folk man ikke vil bli sett av, og mot identitetstyverier. Det handler om å ha kontroll over hvem som har tilgang til informasjonen din, sier Nyhaug.

Færre venner Resultatet er at «de-friending» eller «de-socializing» blir en av de store trendene i 2009, tror Thomas Bekdal, redaktør av online-magasinet baekdal.com. Hundrevis av Facebook-venner som man egentlig ikke kjenner så godt er ikke bare en sikkerhetsrisiko, det er også en tidstyv, mener han.

– Vi har ikke tid til å investere i venner som vi ikke har noe personlig forhold til. Og vi vil ikke fylle opp «veggen» med oppdateringer fra personer vi egentlig ikke kjenner, skriver Bækdal i sine spådommer for året.

– Men når det er sagt, sosiale nettverk og sosial samhandling kommer fortsatt til å øke i 2009, tilføyer han.

Hva blir det store på nettet i 2009? Si din mening her:

VET HVOR DU ER: Nye mobiltelefoner kan vise dine venner - og de som gjerne vil selge deg ting - akkurat hvor du er.