Da Lise Lauvik i slutten av februar sjekket Gmail-innboksen sin, var innholdet mildt sagt overraskende: 320 kvitteringer for transaksjoner fra Itunes Store. Nesten hver eneste dag siden november i fjor var det trukket penger fra kredittkortet hennes — til sammen 32.274 kroner.

De mange små summene var brukt til å kjøpe «penger» i flere forskjellige spill-apper. Kjøpene ble stadig hyppigere etter hvert som månedene gikk. Bare i februar var saldoen 24.000 kroner, på det meste var det brukt 5000 kroner på en dag.

Uten passord

Mistanken rettet seg øyeblikkelig mot Lauviks 11 år gamle sønn, som hadde brukt morens Ipad flittig.

— Mailadressen disse bekreftelsene ble sendt til, er ikke i bruk til vanlig. Dermed gikk det lang tid før jeg oppdaget hva som foregikk. Selvfølgelig burde jeg fulgt bedre med, og jeg burde aldri gitt ham passordet mitt. Men jeg visste hvilke spill han brukte. De virket helt uskyldige. Man vil jo passe på at barna ikke holder på med for eksempel grove voldsspill, sier Lauvik

Sønnen hadde fått passordet til morens Apple-id. Etter hvert stilte han imidlertid inn Ipaden slik at han ikke trengte passord for å handle inne i spillene han brukte.

— Jeg har kikket på spillene selv. Jeg ville ikke skjønt at det var ekte penger jeg brukte. Burde da en 11-åring forstå det? Han sier selv han ikke skjønte det til å begynne med i hvert fall, sier Lauvik.

- Millioninntekter

Hun klaget til Apple, og etter noen få uker fikk hun pengene sønnen hadde brukt tilbake.

Jeg er fullstendig klar over at mange vil synes jeg er dum. Men jeg har ryggrad til å tåle den kritikken

— Det gikk overraskende lett. Jeg mener dette ligger i en juridisk gråsone, og det er nok Apple også klar over, siden de betalte meg tilbake uten å protestere, sier Lauvik.

Hun tror mange foreldre som havner i samme situasjon om henne vil komme til å ta regningen selv.

— De fleste vil jo oppdage det før det går så lang tid som hos oss. Hvis det da er snakk om noen tusenlapper, så blir du gjerne litt sint på deg selv for at du ikke fulgte bedre med, og så betaler du. Det vil jo gi millioninntekter til Apple, sier Lauvik.

Slutt på nettbrett

Hun er likevel helt klar på at hun selv også har deler av skylden.

— Jeg er fullstendig klar over at mange vil synes jeg er dum. Men jeg har ryggrad til å tåle den kritikken, og jeg vil gjerne gjøre andre foreldre klar over dette problemet. Jeg burde selvfølgelig ikke ha latt ham spille uten å sjekke hva han drev med, men jeg stolte på sønnen min, sier moren.

Episoden har vært en vekker for henne, etter en periode der både sønnen og mange av vennene hans tilbrakte stadig mer tid med diverse spill på telefon og nettbrett.

— Det er alt for enkelt å bare la barna spille. Min sønn gikk fra å være en sosial og aktiv utegutt, til å bare ville sitte med nesen i en skjerm. Ipaden er nå ute av huset. Jeg føler jeg har fått livet tilbake, sier Lauvik.

Kjent problem

Barn og unge som spiller for store summer på telefon og nettbrett er en kjent problemstilling for Forbrukerrådet.

— Vi hører veldig ofte om denne type saker. De siste par årene har vi gått ut og advart og orientert. Denne type spill har ikke eksistert så mange år, så det er stadig flere barn som kommer i den alderen der de tar i bruk smarttelefoner og nettbrett. Da er foreldrene helt nødt til å holde seg orientert. Mange går på en smell fordi de ikke har undersøkt godt nok, sier Pia Kleppe Marken, regiondirektør for Forbrukerrådet i Hordaland og Sogn og Fjordane.

Hun oppfordrer foreldre til å stille inn telefoner og nettbrett slik at man er nødt til å skrive inn et passord for å få gjennomført kjøp.

— Vi har lagt ut en enkel oppskrift på hvordan man gjør dette på nettsidene våre, sier Marken.

- Sett deg inn i spillene

Hun anbefaler også foreldre å sette seg inn i spill og andre apper barna bruker.

— Gjør deg kjent med om dette er et spill som du kan handle inne i, eller om det kan koste penger å oppgradere til en fullversjon, sier regiondirektøren.

Deretter er det avgjørende å snakke med barna, understreker hun.

— Forklar barna hvilke funksjoner som koster penger, hvordan de virker, og at de ikke får lov til å bruke disse funksjonene, råder Marken.

— Er det for enkelt å handle inne i apper når barn klarer å pådra seg så store utgifter?

— Både ja og nei. Mange av disse appene er veldig brukervennlige. Men det er jo slik at voksne også skal kunne bruke disse appene på en enkel måte. Så brukervennlighet må hele tiden avveies mot sikkerhet, sier hun.

Kontakt leverandøren

Når skaden først har skjedd, er første bud å ta kontakt med leverandøren.

— Hvis kjøpene har skjedd på en Iphone eller Ipad, må foreldrene for eksempel ta kontakt med Apple. Gi beskjed om at det er et barn som har gjort kjøpene, sier Marken.

Hvis barnet har brukt foreldrenes Apple-id, slik Lise Lauviks sønn gjorde, vil kontoen som regel være koblet til et kredittkort.

— I utgangspunktet kan ikke barn handle på kreditt. Men så er problemet at forelderen har lånt ut telefon eller nettbrett, og dermed gitt barnet tilgang til kortet. Det kan ikke de som sitter i andre enden være klar over. Men leverandørene er stort sett flinke til å ettergi beløpet når de blir klar over at det har skjedd en slik feil, sier regiondirektøren.

Apple ønsker ikke å kommentere denne saken.