– Kundene kan ha grunn til å føle seg lurt dersom de prøver å finne ut av om de har en god eller dårlig strømavtale på Konkurransetilsynets oversikt over kraftpriser, sier seniorkonsulent Ulf Møller i Pöyry Management Consulting til NRK.no.

På vegne av Norges vassdrags— og energidirektorat (NVE) har Pöyry gått gjennom strømavtaler fra alle de 111 selskapene som leverer strøm til norske forbrukere. Mens drøyt 1,1 millioner husstander har spotprisavtale, er det bare 260.000 av dem som vil kunne finne den igjen i Konkurransetilsynets strømbarometer og sammenligne med andre tilbud.

– Du klarer faktisk ikke å se om den avtalen du selv har er registrert på oversikten. Selv om du finner din leverandør med en spotprisavtale, vet du ikke om det er den avtalen du faktisk har, sier Møller.

Avtalene utenfor oversikten er dyrere

Mange selskaper beregner spotpris på en sånn måte at avtalene ikke blir meldepliktige og dermed ikke dukker opp i oversikten. I tillegg viser det seg at avtaler utenfor oversikten gjennomgående er dyrere enn de som står på listen. I snitt betyr det 660 kroner høyere strømregning per år for en familie.

Konkurransetilsynet er ikke fornøyd med situasjonen, men påpeker at strømmarkedet er komplisert og at det er vanskeligere å lage enkle sammenligninger, slik man blant annet kan med bankenes utlånsrente.

Konkurransedirektør Christine B. Meyer mener likevel strømbarometeret er mer til hjelp enn til forvirring, men minner om at man må sjekke vilkårene før man inngår en strømavtale.

(©NTB)