Statoil vurderer nå å kaste seg inn i kampen om å utvinne olje og gass utenfor Israels kyst, ifølge Teknisk Ukeblad.

Statoil vil hverken bekrefte eller avkrefte denne opplysningen overfor Aftenposten.no:

— Vi vurderer forretningsmuligheter løpende, men av konkurransemessige grunner vil vi hverken avkrefte eller bekrefte noe, sier informasjonssjef Bård Glad Pedersen i Statoil.

- Ønsker norske investeringer

I mars besøkte en delegasjon av israelske byråkrater fra det israelske olje- og energidepartementet Statoils kontorer i Stavanger, tilrettelagt av det norske Olje- og energidepartementet og Oljedirektoratet.

Et av målene med Norges-besøket var å legge til rette for enda flere norske investeringer innen israelsk petroleumsindustri, ifølge VG.

— Selvsagt har vi store forhåpninger. Vi vil gjerne samarbeide med utenlandske selskaper, og Norge har stor kompetanse, sa sjef for internasjonal avdeling i ministeriet for energi- og vannressurser, Sagi Karni til Dagens Næringsliv under besøket.

- Løper en betydelig risiko

Israel er i konflikt med sine naboer om reservene. Mens ett av de store gassfunnene er så langt inne på israelsk territorie at det er enighet om at dette er israelsk farvann, har det vært konflikt rundt det enda større funnet Leviathan (se faktaboks), som ligger på grensen til Libanon. Libanon mener noe av dette området strekker seg inn i libanesisk farvann, og ba tidligere i år FN om å gripe inn for å forhindre en konflikt.

Utenriksdepartementet har gjentatte ganger advart norske selskaper om å gå inn i omstridte havområder.— Vi ønsker at norsk næringsliv utviser varsomhet ved engasjent i omstridte havområder, uavhengig av hvilke stater de overlappende kravene står mellom. Selskaper som igangsetter aktivitet før en folkerettslig avklaring om rettighetene til ressursene er på plass, løper en betydelig risiko. Vi oppfordrer derfor selskaper til varsomhet, skriver underdirektør i UDs kommunikasjonsavdeling, Frode Overland Andersen.

- Etisk problematisk

Både Arbeiderpartiet og SV mener det vil være uklokt av Statoil å gå inn i Israel.

— Dersom Statoil vurderer dette nå, vil jeg si at det er en uklok tanke og også nokså oppsiktsvekkende, sier energipolitisk talskvinne for Ap, Eirin Sund. til Aftenposten.no.

- Jeg kan ikke se for meg at dette er klokt i forhold til de verdiene Statoil skal stå for med tanke på den situasjonen man har i Midt-Østen nå.

Hun får støtte fra SVs energipolitiske talsmann, Snorre Valen.

— Dette er et etisk problematisk område å gå inn i. Israel trenerer ressurser fra sine naboer, og dette er det et mindretall i den norske befolkningen som støtter. Å gå inn slik vil være å legitimere denne politikken og israelsk petroleumspolitikk, sier Valen.

- Men dette gjelder vel ikke dersom Statoil går inn i områder som er ubestridt på israelsk side?

— Uansett hvor Statoil går inn vil det være å legitimere den ene siden i en konflikt.

- Uproblematisk

Hverken uterikspolitisk talsmann for Arbeiderpartiet eller Senterpartiets energipolitiske talsmann er enig.

— Jeg kan ikke si at dette er noe etisk betenkelig. Vi har ikke noen form for restriksjoner i forhold til handel med Israel. Så lenge de skal inn i områder som er udiskuterbart israelsk, er dette akseptabelt, sier Aps utenrikspolitiske talsmann, Svein Roald Hansen.

— Vi er ikke prinsipielt i mot at Statoil gjør dette, så sant det er i overensstemmelse med de enkelte lands lover og regler, sier Senterpartiets energipiolitiske talsmann Erling Sande.

Norsk selskap kan tjene 12 milliarder

Flere land har allerede vist interesse for Israels gassreserver, blant annet den russiske giganten Gazprom. Også norske selskaper er innvolvert i Israels gassutvinning.

Nylig undertegnet rederiet Högh LNG en kontrakt verdt mellom 30 og 60 millioner kroner med det amerikanske oljeselskapet Noble Energy, som er operatør på gassfeltet Tamar (se faktaboks). Selskapet har designet en flytende produksjonsenhet som gjør gass om til flytende væske, som så kan eksporteres ut av Israel.

Högh LNG var ett av selskapene som møtte den israelske delegasjonen da den var i Norge. Dersom selskapet får kontrakt om å bygge og drive den flytende produksjonseneheten selskapet har designet, vil kontrakten pr. enhet være verdt opptil 12 milliarder kroner.

- Det blir penger ut av det, sier administrerende direktør i Högh LNG, Sveinung Støhle til Aftenposten.no.