— Lovendringene er så ferske at vi ikke har konkrete saker å vise til ennå, sier Pål Harald Asknes, rådgiver i Forbrukertvistutvalget.

Den nye angrefristloven trådte i kraft i midten av juni. Loven er EU-tilpasset og gjelder kjøp av varer i hele EØS-området.

Den sikrer 14 dagers angrerett på varer kjøpt via nettet, også etter at varen er undersøkt og testet av kjøper.

Brukte e-sigarett og angret

Tidligere har utvalget gitt kunder medhold i retur av brukte e-sigaretter og treningsarmbånd med angrefristloven i hånd.

Selv om varene hadde vært i kontakt med både svette og spytt.

Den nye loven gir ikke angrerett på intimprodukter som er forseglet. Spørsmålet er hva som menes med intimprodukter.

— Vi ser at loven gir rom for fortolkninger her. Hva utvalget eventuelt faller ned på i ulike tvistespørsmål mellom kunde og butikk, vil tiden vise, sier Asknes.

- Vil ikke ha brukte bikinier

Elise Eikeskog, Lena Birgitte Heskja og Kristine Eikemo Apeland fra Bergen har alle handlet på nett. To av dem har brukt angreretten.

— Jeg kjøpte treningstøy som var i feil størrelse, sier Heskja.

Hun brøt forseglingen på pakken og fikk pengene tilbake.

— Det gikk helt fint. Ingen spørsmål om jeg hadde retten på min side, sier hun.

De tre venninnene er enige om at de ikke ønske å kjøpe bikinier som har vært ute av pakken, testet av andre og solgt på ny.

— Det er ikke noe jeg ønsker å kjøpe. Det burde ikke være angrefrist på slike produkter hvis pakken er åpnet, sier Apeland.

- Må være forseglet

Hos kleskjeden Cubus, som også har en egen nettbutikk, har de en klar oppfatning om hva som menes med «intimprodukter som er forseglet».

— Vi er tydelige i vår kommunikasjon med kunden at ørepynt, undertøy og badetøy dessverre ikke kan byttes eller returneres, med unntak av bikinier som kommer forseglet og som returneres med forseglingen intakt, sier Julie Bragli Eckhardt, informasjonssjef hos Cubus.

- Er det et stort problem at kunder «prøver» varer en periode, for så å returnere dem?

— Nei, det er ikke et stort problem, og vi opplever at kundene har stor forståelse for at såkalte intimprodukter ikke kan byttes på grunn av hygieniske årsaker.

Rom for tvil

Hovedregelen i den gamle loven var at angrefristen falt bort hvis du hadde tatt varen i vanlig bruk. Nå åpner loven for returrett i 14 dager uansett, men du risikerer å betale erstatning for verdiforringelse. Men du har altså rett til å undersøke varen på samme måte som i en fysisk butikk, ifølge loven.

— Dessverre frykter vi at den nye loven vil kunne åpne for nye omganger i retten. Selgere av varer over nettet kan nå kreve erstatning for verdifallet på varer som er tatt i vanlig bruk, sier Pia Kleppe Marken, Regiondirektør i Forbrukerrådet i Hordaland og Sogn og Fjordane.

- Loven styrker altså selgers rettigheter?

— Både og. Også forbrukernes rettigheter er styrket. Før kunne man bli avvist hvis man hadde tatt varen i bruk. Nå gjelder angrefristen i 14 dager.

Kunder som har brukt en vare og mener de har krav på penger tilbake uten å få det, kan klage.

— Det er gratis å klage til Forbrukerrådet og i Forbrukertvistutvalget. Oppstår det uenighet om loven, kan forbrukerne kontakte oss, avslutter Marken.