Utleier Eirik Hokstad sier det aldri har vært meningen at beboerne skulle bruke verandaene.

— Terrassene som det siktes til er lokalisert i rømningstrappeløpet, og er derfor ikke tilknyttet leilighetene og ikke en del av arealet som leietakerne leier. I utgangspunktet skal ikke branntrappeløpet benyttes utenom ved brann eller nød, sier han.

- Beboerne kobler ut

Hokstad kjenner imidlertid til problemene med brannanlegget. Han mener likevel det er beboerne selv som er årsaken til det problemet.

— Leverandørene Petterson & Gjellesvik AS har vært på stedet flere ganger for å utbedre feilen. Problemet er at beboere i bygget kobler ut og inn sine egne sensorer på soverommene, og da er det automatikk i at anlegget skal gi beskjed, sier Hokstad.

Han mener derfor at brannsikkerheten ikke er dårlig, men tvert imot veldig god.

— Vi er glade og betrygget over at vi har gode systemer som fanger opp slike mangler, sier han.

Hokstad tror mye av misnøyen blant beboerne handler om dårlig kommunikasjon.

— Det jeg tror er tilfelle, er at de ikke har fått god nok kundebehandling, og at det er litt dårlig personkjemi mellom den hos oss og de kundene som har klaget, sier Hokstad.

- Slett kundebehandling

Det tar han imidlertid alvorlig.

— Det er veldig dårlig at det ikke er blitt svart på e-post. Alle skal behandles som kunder. Den som har hatt ansvar for disse kundene har gjort en veldig slett jobb med kundebehandling, sier Hokstad.

Han vil likevel stå fast på at de fleste beboerne hos Sorbonne er fornøyde med tilbudet de får.

— I våre undersøkelser viser det seg at det stort sett bare er i den ene etasjen i Foreningsgaten 1 at det er slik misnøye som dette. Det er dumt, men det er nok dessverre mulig å finne misfornøyde leietakere hos oss, som hos veldig mange andre utleiere i Bergen, sier Hokstad.

— Vi skal gjøre alt vi kan for å gjøre alt vi kan for å gjøre dem som er misfornøyde fornøyde igjen, sier han.