— God ledelse handler om å håndtere endringer. Det å mestre det er noe av det som gjør det spennende og krevende å være leder, sa påtroppende NHO-direktør Kristin Skogen Lund i åpningen av sin Lehmkuhl-forelesning ved Norges Handelshøyskole.

Med erfaring fra både Telenor og Schibsted, vet Lund bedre enn de fleste at endringer medfører både trusler og muligheter.

— Disse såkalte «nye næringene» har det til felles at man må velge riktig gang på gang, i et klima av rask teknologisk og kulturell endring. Det finnes svært få bransjer i dag, om noen, der det er mulig å hvile på sine laurbær, sier Lund.

- Også nasjoner kan bli utkonkurrert

Lund påpekte at Norge i en årrekke har spilt i den globale eliteserien.

— Og akkurat som i fotball og all annen idrett må man trene mer når man spiller på elitenivå, ikke mindre.

Hun hadde derfor med seg en klar oppfordring til de mange fremmøtte økonomistudentene ved NHH:

— Jeg håper dere som sitter her føler ansvar for å ta tak i utfordringene og bidra til å sikre god og effektiv forvaltning av Norge. For også nasjoner kan bli utkonkurrert. Det finnes utallige eksempler på store og små makters forfall gjennom historien, og krisen i Europa minner oss daglig om konsekvensene av vanstyrte offentlige finanser.

Lund understreket at hun er en del av den siste generasjonen som vokste opp med krigsforeldre. Mens nøysomhet ikke er noe som preger den oppvoksende slekt, innrømmer Lund at hennes generasjon kanskje har truffet middagshøyden.

— Vi er kanskje blitt «fat and happy», og ser ikke poenget med å endre når ting går så bra.

Kun én av ti består

Lund tok for seg bedriftene hvor de ti første Lehmkuhl-foreleserne kom fra. På denne listen finner man blant annet Bergens Privatbank, Saugbrugsforeningen, Jahre-gruppen, Freia, Årdal og Sunndal Verk og Norsk Hydro.

— Det er interessant å merke seg at bare én av disse ti virksomhetene fremdeles eksisterer som eget selskap, nemlig Hydro. Fem av virksomhetene har gått konkurs, og fire er fusjonert, sier Lund.

Noen av de tidligere foredragsholderne har til og med fått hele bransjen sin utradert, slik som hvalfangsten.

- Ikke enkelt og ukontroversielt

Kristin Skogen Lund er tidligere administrerende direktør i Aftenposten. Selv om mediekonsernet Schibsted i dag har økonomiske utfordringer og må gjennom en kraftig slankekur, mener hun selskapet opprinnelig hadde suksess med å se trendene på internett.

— Schibsted etablerte finn.no og lot tjenesten få konkurrere fritt med Aftenpostens jobb-, bil- og eiendomsannonser. Det virker så opplagt i dag, det måtte jo på et vis bli slik. Men jeg skal love dere at det ikke var enkelt og ukontroversielt for sjefene i Aftenposten og Schibsted å satse på Finn, sier Lund.

Lillebror ble storebror

I dag er nettportalen Finn.no syv ganger mer verdt enn Aftenposten.

— Hadde ikke Aftenposten gjort dette selv, så hadde noen andre tatt den posisjonen. Å tro noe annet er naivt. Digitaliseringen av media som internettrevolusjonen brakte med seg, var en langsiktig, varig endring som ingen hadde kraft til å stanse eller motarbeide.

Lehmkuhl-forelesningen holdes årlig ved Norges Handelshøyskole i anledning Kristofer Lehmkuhls fødselsdag. Lehmkuhl regnes som NHHs far. Foredragsholdere de siste årene har vært bl.a. Jonas Gahr Støre, Kristin Halvorsen, Jens Ulltveit-Moe og Eva Joly.