Bevæpnet spansk politi gikk onsdag morgen til aksjon mot skipet «Queen of Melbourne», som inntil nylig het «M/S Gudvangen» og var eid av Fjord1. Skipet var på vei fra Bergen via Kanariøyene og til Australia, da det pakistanske mannskapet skal ha gjort opprør på vei over Middelhavet.

Etter det BT erfarer, var ikke fjordcruiseferjen skikket til å tåle farvannet. Baugporten skal ikke ha vært tett, noe som kunne fått katastrofale følger. Ved stor sjø ville fergen risikert å ta inn store mengder vann.

— Sveising av baugporten ville vært det absolutt beste, men jeg ville nok frarådet dem å dra nå. På denne tiden av året blåser det noe voldsomt i Nordsjøen og ved Biscayabukten. Det er litt tusseskap å legge ut på en slik tur, sier kaptein Torolf Ingmar Rosseland.

Han seilte «M/S Gudvangen» i fem år og kjenner fergen godt.

SOLGT: Her klargjøres «M/S Gudvangen» for turistsesongen i Sogn. Bildet er tatt i Bergen i april 2012.
Picasa

— Bare ved turer til Bergen slingret det kraftig ved Fensfjorden. Jeg ville søkt inn til havn hvis jeg var dem, sier Rosseland.

Ikke lenger norsk

Fergecruiset er ifølge Sjøfartsdirektoratet slettet fra Norsk Ordinært Skipsregister (NOR-registret) og har trolig skiftet flagg etter eierskiftet. Dermed er det opp til flaggstaten eller et klasseselskap på vegne av flaggstaten å gi løye til å seile utover det normale fartsområdet.

— De må forsikre seg om at eierne gjør nødvendige tiltak for å sikre fergen, slik at den er i sjødyktig stand, sier kommunikasjonsrådgiver Dag Inge Aarhus.

Hvis baugporten ikke er tett, har fergen et alvorlig problem, mener kaptein Øivind Arne Kjellevold. Han har i en årrekke seilt kjemikalietankere i nettopp slike farvann.

— Da er den ikke sjøsikker, og det er ikke rare sjøgangen som skal til for at vannet velter inn. De risikerer å fylle opp hele maskinrommet, noe som på kort tid kan gi negativ oppdrift og fergen kan gå til bunns.

Han viser til forliset av MS «Estonia» i 1994. Da sviktet låsene på baugporten som følge av bølgenes belastning.

- Meget rart

Det er gitt til dels ulike forklaringer på hvorfor det pakistanske mannskapet gjorde mytteri på «Queen of Melbourne». Ifølge spansk politi skal mannskapet ha krevd 20 prosent av overskuddet fra skipets virksomhet, samt bistand til å komme seg inn i Australia.

Kapteinen ble innesperret på sin egen lugar, men klarte å ringe via satellittelefon til de australske eierne som nylig overtok skipet fra Fjord1.

MYTTERI: Lønnsbetingelser og forholdene om bord på det tidligere Fjord1-skipet er blant det som skal ha utløst mytteriet, ifølge britiske Daily Mail.
Skjermdump

Australske sjøfartsmyndigheter ble varslet, og sendte så en e-post til spanske myndigheter. Spansk politi fikk deretter radiokontakt med «Queen of Melbourne».

Fjord1 var ikke kjent med mytteriet da BT tok kontakt søndag formiddag.

— For å være helt ærlig, trodde jeg ikke mytteri eksisterte lengre. Det virker meget rart, og skjer som oftest bare når det har bygget seg opp en konfliktsituasjon over lang tid, sier Kjellevold.

Løy til politiet

Totalt skal det har vært syv pakistanske statsborgere om bord, og én australier av pakistansk opphav.

Over radiosambandet utga flere av mytteristene seg for å være kapteinen. De opplyste videre at alle var ved god helse og at det ikke var våpen om bord.

Spanjolene merket seg imidlertid en spenning mellom mannskapet. To båtpatruljer valgte deretter å borde skipet. Politiaksjonen skal ha gått nokså fredelig for seg. Skipet ble ført inn til den spanske havnebyen Algeciras i Sør-Spania.