Nettavisene ser SMS-tjenester som en lukrativ inntektskilde i tiden som kommer, men mener teleselskapene tar seg for godt betalt for sine tjenester. Teleselskaper med eget mobilnett, som NetCom og Telenor, krever avgifter for distribusjon av informasjon over SMS.

Det generelle problemet med betaling via SMS og distribusjon via mobilnettet i Norge er at teleselskapene tar for høy kommisjon, mener administrerende direktør i Dagbladet Medialab, Arne Krumsvik.

— Innholdsprodusentene må få en større del av kaka for å kunne produsere kvalitetsstoff. Har vi først kvalitetsstoff vil salget også øke. Det vil alle tjene på. Vi tenker at det må være bedre for teleoperatørene å få en mindre del av en stor kake, enn en større del av en liten kake, sier Krumsvik til Origo.

- Tilbyr god modell Telenor mener selskapet har strukket seg langt i forhandlingene med en allianse av de store nettavisene, og at de har tilbudt en god modell. Telenor har brukt flere milliarder kroner på å bygge opp den kundebasen selskapet har i dag, og den får innholdsleverandørene tilgang til. Det må vi kunne ta betalt for, hevder selskapet ifølge Dagens Næringsliv.

Telenor og NetCom tar i dag omlag 40 prosent av inntektene for distribusjon av innhold på mobilnettet. Til sammenlikning tjener den japanske teleoperatøren DoCoMo store penger på innholdsdistribusjon, selv om de bare tar ni prosent i kommisjon.

Telenor har sagt nei til videre forhandlinger med mediealliansen, som består av TV 2 Interaktiv, VG Multimedia, Aftenposten Interaktiv, Dagbladet Medialab, Schibsted Telecom, SOL, NTB, NRK Telecom, NRK Aktivum, TV3 ViaSat, TVNorge Interaktiv, Dagens Næringsliv Nye Medier, P4 Instant Media og GoToScandinavia.

Trenger penger Siden annonsemarkedet ikke er tilstrekkelig for å drive nettavis regner flere bransjeaktører med at betaling i en eller annen form bli introdusert. Konsulentselskapet Accenture utreder muligheten for et eget SMS faktureringssystem for mediealliansen, ifølge Dagens Næringsliv.

Strand Consult mener betaling for innholdstjenester via SMS kan være en redningsplanke for nettavisene, som sårt trenger inntekter. Den danske konsulentbedriften gjennomførte nylig en større undersøkelse av SMS og mobiltelefoni i Danmark.(Origo)