Et uavhengig, norsk forskningsprosjekt avslører at Telenors mobilnett har over dobbelt så høy nedetid som Netcoms, skriver bransjenettstedet Inside Telecom.

Forskere ved Simula har i prosjektet «Robuste Nett», sett nærmere på og målt kvaliteten på mobilnettene til Ice, Netcom og Telenor.

Det ble samlet data i fem måndeder, fra april til august 2011. Forskerne hadde i underkant av 100 målepunkter.

Resultatene har avslørt at hver tredje mobilbredbåndforbindelse i gjennomsnitt går ned ti minutter hver dag.

Denne gjentakende, daglige nedetiden beskrives av forskerne som et langt større problem enn de massive utfallene som innimellom rammer store deler av befolkningen samtidig.

Dårligst i klassen

Og dårligst i klassen er Telenor.

Under bransjekonferansen Telecruise kunne professor Olav Lysne ved Simula, fortelle at man har målt noe over dobbelt så høy nedetid for Telenor som for Netcom.

— De resultatene vi viser frem, har vært robuste for de forklaringsmodellene vi har sjekket dem for. Dette er også grunnen til at vi kan gå ut med dem, sier Lysne til Inside Telecom.

Telenor skeptiske

Hos Telenor er man heller skeptiske til hvorvidt Simulas målinger er gode nok til å trekke en endelig konklusjon.

— Utskiftingen av mobilnettet, et arbeid som pågikk gjennom store deler av fjoråret, spiller sannsynligvis inn, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Telenor, Jørn Bremtun, til Inside Telecom.

Simula-professor Lysne understreker at han har full tillit til at Telenor er i stand til å utligne denne forskjellen.

Netcom fornøyde

Netcom-eier Teleia Sonera er ikke overraskende langt mer fornøyde med testresultatene i undersøkelsen.

— Hos oss har vi hele tida vært trygge på at kvaliteten på nettet vårt ikke står tilbake for Telenors, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus til Inside Telecom.